TEST Hyundai Tucson: 20. výročie vo veľkom štýle

143
Zdroj: David Dejvo Schun

História Tucsona už dnes píše 21 rokov. A minulý rok prišiel v edícii, ktorá toto dedičstvo oslavuje. Etalón spoľahlivosti, ocenený niekoľkými vyznamenaniami, je tak v limitke, ktorá okrem cenového zvýhodnenia prináša aj mnohé špecifiká.

Tucson 20th Anniversary je faceliftom štvrtej generácie. Ten priniesol prepracované denné svietenie, anjelske krídla majú namiesto 5 svetiel iba 4, nárazník je masívnejší, svetlá sú Full LED v základe, zadné logo je zapustené… A ďalšie nové vychytávky prináša práve jubilejná limitka.

Limitka v detailoch

Začneme exkluzívnou matnou farbou Pine Green, vďaka ktorej Tucson vyzerá ako stíhačka na cestách. K tomu disky kolies s dizajnom len pre túto výbavu, nápis Tucson s veľkým T,  ako to bolo kedysi, a plaketka s kaktusom saguaro, ktorý rastie v oblasti okolo mesta Tucson v Arizone.

To sú ale také zberateľské drobnosti. Pri tejto limitke je zaujímavý aj pomer výbava-cena. A to je asi to, čo zákazníkov bude zaujímať najviac. Kým vy ste na dvadsiatku pravdepodobne niečo dostali, Tucson dáva. A to zľavu pokojne aj 5-tisíc eur.

Interiér sme si celkom do detailu rozobrali už v minulosti. Multimédiá a prístrojový štít sú jedna duša, jedno telo. Odozva je výborná, máte tu Apple CarPlay, Android Auto, BlueLink, čo je vlastné “hyundaiácke” riešenie, kedy si auto spojíte s mobilom cez appku, a kopu ďalšieho.

Zostali fyzické tlačidlá

Parádne je, že na palube zostala kopa fyzických tlačidiel. Máme tu čierny strop, sedačky sú príjemne mäkké a odvetrávané. Kufor Tucsona v tejto motorizácii ponúkne 616 litrov a po sklopení sedadiel ho viete nafúknuť na takmer 1800 litrov.

No a sedenie vzadu? Sedadlo nie je posuvné, ale sklon operadla si môžete nastaviť asi na milión rôznych spôsobov. Na kolená ani s výškou 1,9 metra nebudete mať problém.

Motor si vyberiete vy

Výročná verzia Tucsona je dostupná aj s benzínom, aj s naftou, aj s hybridom a aj s plug-in hybridom. Takže výber je skutočne len na vás. My sme na test dostali Hybrid. A to znamená jedna-šestku turbo s priamym vstrekovaním a elektromotor.

Spaľovák do systému posiela rovných 160 koní a elektromotor ponúkne ďalších 64. Systémovo sa to ale nesčítava, výsledný výkon je 215 konských síl. Z nuly na stovku sa hybridný Tucson so štvorkolkou dostane za 8,5 sekundy a maximálna rýchlosť predstavuje 186 km/h.

Niektorých pravdepodobne poteší, že štvorkolka je riešená… takpovediac oldschool. Inými slovami, existuje priame prepojenie spaľováku a zadnej nápravy. A to znamená, že táto štvorkolka je napriek svetlej výške 17 centimetrov celkom schopná v teréne.

Pokiaľ ide o riadenie, to podriadili komfortu. Volant neposkytuje práve najpriamejšiu odozvu a podvozok, ako sa hovorí, nečíta cestu. V tom zmysle, že vám v kabíne alebo na volante nehlási jednostaj každú jednu nerovnosť. 

Ďalšou výhodou v rámci komfortu v Hybride je jeho hmotnosť. Oproti benzínovej verzii je ťažší skoro o 200 kíl, a to vplýva nielen na to, ako žehlí nerovnosti, ale aj na spôsob, akým Tucson sedí na ceste. Tých pár desiatok kíl navyše nijako neuberá na jeho obratnosti v zákrutách. Dokonca aj dynamika je podľa tabuliek lepšia ako v ktoromkoľvek neelektrifikovanom Tucsone.

Odhlučnený

Tucson je s hybridom aj veľmi tichý. Na jednej strane v rámci faceliftu výrazne vylepšili odtlmenie hluku vrátane akustických okien po bokoch a výplní v podlahe, ale na druhej strane za to môže aj spaľovák. Ten sa v meste ozýva skutočne len raz za čas.

Pokiaľ ide o spotrebu, v niektorých testoch sa dočítate, že by v rámci hybridného pohonu mohla byť nižšia. A je pravda, že niektoré konkurenčné modely vedia skutočne jazdiť úspornejšie. Na druhej strane, cyklus WLTP sľubuje 6,4 litra na 100 kilometrov. A to je spotreba, ktorá vie byť reálna.

Cena modelu od: Hyundai Tucson 20th Anniversary 1,6 T-GDi 6MT – 32 750 eur

Cena testovanej verzie od: Hyundai Tucson 20th Anniversary Premium Hybrid 4×4 – 45 000 eur

Záruka: 5 rokov alebo 75 tkm

Objem motora [cm3]: 1 598

Počet valcov: 4

Systémový výkon [kW (k)] : 158 (215)

Maximálna rýchlosť [km/h]: 186

Zrýchlenie 0-100 km/h [s]: 8,5

Spotreba WLTP kombi. [l/100 km]: 6,4

Prevádzková hmotnosť [kg]: 1 645

Najvyššia prípustná hmotnosť [kg]: 2 250

Objem batožinového priestoru [l]: 616

Objem palivovej nádrže [l]: 52

Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 4 510 / 1 865 / 1 650

Rázvor osí kolies [mm]: 2 680