TEST: Hyundai i30 – Pridaj plyn!

2005
" "

Hyundai i30 síce nie je žiadnou novinkou na trhu, ale novinkou je možnosť objednať si ho aj s továrenským prispôsobením na spaľovanie LPG. Vyskúšali sme si, aké je to voziť sa za 5 € na 100 km.

Druhá generácia Hyundaia i30 bola predstavená v roku 2011, pričom do predaja sa dostala začiatkom roka 2012. Určite ste teda o tomto aute už veľa počuli alebo čítali. Mnohí ho aj vlastnia, je to na Slovensku veľmi populárny model. Niet sa ale čomu čudovať. Hyundai sa pochlapil a proti zavedenej konkurencii postavil naozaj vydarené auto. Má „európsky“ dizajn, je kvalitne postavené, jazdí výborne a jeho interiér je celkom útulný. Jediným slabším článkom sú motory. Nie, že by neboli dobré, ale v porovnaní s konkurenciou sú trošku slabšie. Jediná motorizácia, ku ktorej by som nemal vôbec žiadne výhrady, je 1.6 CRDi. Zbytok je proste málo výkonný. Obzvlášť základná benzínová motorizácia 1.4 MPI.

Určite by so mnou mnohí nesúhlasili. Argumenty typu: „Jazdím iba po meste, tam to stačí“, alebo „Nepotrebujem sa naháňať“ sú bežné, ale podľa môjho názoru je dostatok výkonu prvok aktívnej bezpečnosti. Niekedy sa stane, že človek potrebuje razantnejšie zrýchliť, aby sa vyhol krízovej situácii. Práve preto by som si už dnes auto nižšej strednej triedy s atmosférickou „jedna-štvorkou“ určite nekúpil. S možnosťou jazdy na LPG však nadobúda takáto investícia celkom iný rozmer.

Čo za to?

Hyundai i30 1.4 MPI LPG je o 1 500 € drahší ako jeho štandardná benzínová verzia. Ak by ste si chceli LPG namontovať dodatočne, pod 1 000 € by ste sa asi nedostali. Takto od výroby je to možno o čosi drahšie, ale je na to záruka priamo od výrobcu (5 rokov bez obmedzenia kilometrov). Taktiež nemáte nikde na aute ďalšie veko palivovej nádrže. Žiadne čierne uzávery v zadnom nárazníku, ktoré sú ako päsť na oko. Nádrž na LPG je schovaná pod podlahou kufra v mieste rezervného kolesa. Neprídete teda o prepravnú kapacitu, ale musíte sa uspokojiť so sadou na opravu defektov. Ani v interiéri sa prakticky nič nemení. Jediným rozdielom je tlačidlo na stredovom tuneli, ktoré zároveň plní aj funkciu palivomera.

Čo z toho?

Pri pohľade na ceny LPG zistíte, že liter LPG stojí ani nie polovicu toho, čo liter benzínu. Spotreba LPG je možno o nejaké to percento vyššia, ale prakticky jazdíte za polovičné náklady. A to je už zaujímavý rozdiel. V meste sa síce spotreba LPG pohybovala okolo deviatich litrov, ale v prepočte na náklady, ako keby sme jazdili za 4,5-litra benzínu. Mimo mesta sa dá zmestiť do siedmich litrov, čo je ekvivalent 3,5-litra benzínu. Slabý motor potrebuje krátku prevodovku, aby dokázal prepožičať akú-takú dynamiku, čiže napriek šesťstupňovej prevodovke otáčkomer pri 130 ukazuje 3 800 ot./min. Na diaľnici teda treba rátať so spotrebou 8,5 litra LPG na 100 km.

Keď vezmeme do úvahy kombinovanú spotrebu, tých 1 500 € navyše za verziu LPG sa vám vráti už po prejazdení niečo vyše 30 000 km. Ak by ste siahli po naftovej „jedna-štvorke“, investícia by sa vám vrátila po vyše 50 000 km, len s tým rozdielom, že aj po návratnosti investície je prevádzka dieselového auta stále o čosi drahšia ako tankovanie LPG.

Resumé

Podľa môjho názoru je skvelé, že sa dá kúpiť Hyundai i30 na LPG už priamo od výrobcu a som si istý, že veľa ľudí túto možnosť využije. Škoda len, že LPG sa dodáva iba v kombinácii s najslabším motorom. Keby to dali do silnejšej „jedna-šestky“, bolo by to aspoň o kúsok lepšie. No a azda jediná väčšia nevýhoda LPG bohužiaľ ostáva – zákaz vjazdu do podzemných parkovísk. Keď však vezmete do úvahy, koľko sa dá jazdením na LPG ušetriť, určite to preváži všetky negatíva.

Základná cena modelu – Hyundai i30 1.4 MPI Classic: 11 990 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i30 1.4 MPI LPG Go! Brazil: 14 490 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia kilometrov
Registračná daň: 0 €

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1396
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
73 (99)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
137 /4200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
13,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
7,9/4,9/6,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
378/1316
Objem nádrže [l]:
53+42 (LPG)
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1260-1381
Rozmer pneumatík:
205/55 R16
Dĺžka [mm]:
4300
Šírka [mm]:
1780
Výška [mm]:
1470
Rázvor [mm]:
2650