TEST: Hyundai i30 | Diaľničný expres

1689

Takýmto titulom sa zvyknú častovať iné autá, ale v tomto prípade bolo auto novej generácie Hyundaia i30 skutočne naším diaľničným expresom. Rýchlo a bezpečne nás dopravilo na autosalón v Ženeve a späť.

Dlho sme sa rozhodovali medzi lietadlom a autom. Nakoniec však aj tentokrát padla voľba na auto. Možno sme sa priklonili k tejto možnosti aj preto, že išlo o novú generáciu Hyundaia i30. Po prvom stretnutí v rámci medzinárodnej novinárskej prezentácie vo mne zanechala veľmi dobrý dojem. Písali sme o tom vo februárovom vydaní magazínu AUTOGRÁTIS. Na prezentáciách sa síce jazdí relatívne krátko, ale je tam možnosť vyskúšať si viacero verzií. Asi najviac ma prekvapil nový benzínový motor 1.4 T-GDi v kombinácií so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Tentokrát sme si však radšej na takúto dlhú cestu vybrali naftový agregát.

2300 km za 3 dni

Ani toto nebol klasický redakčný test. V aute sme síce strávili podstatne viac času ako v rámci spomínanej novinárskej prezentácie, ale za pomerne jednotvárnych podmienok. Okrem Ženevy sme s týmto autom totiž nikde inde neboli. Jasné, do Ženevy je to z Bratislavy 1 100 km, čo je pekná diaľka. Auto sme si však vyskúšali v podstate iba v diaľničnom režime. Pri rýchlosti 130 km/h sa spotreba najsilnejšej verzie naftovej „jedna-šestky“ pohybuje okolo šiestich litrov. Rýchlosťou 130 km/h sme však nešli celú cestu. Prechádzali sme aj cez Nemecko, kde rýchlosť na diaľniciach nie je obmedzená, čo sme pochopiteľne využili. Do Ženevy sme tak dorazili so spotrebou mierne prevyšujúcou 7 l/100 km.

To, že odhlučnenie interiéru sa oproti predchodcovi výrazne zlepšilo, som si všimol už na spomínanej prezentácii. Zistili sme však dve veci, na ktoré by sme v rámci štandardného testu zrejme neprišli. Po prvé, to auto má výborné sedadlá. Keby nemali ten správny tvar, po takej dlhej ceste by sa to podpísalo na našich chrbtoch. Žiadnu bolesť sme však necítili, čo ani pri dnešných autách nie je úplnou samozrejmosťou. Po druhé, navigácia by mohla byť trochu empatickejšia. Pracovali sme s ňou dosť často, keďže aj v rámci Ženevy sme sa museli párkrát presúvať. Cestou späť sme zas museli riešiť obchádzky a alternatívne trasy kvôli kolónam. Navigácia nás totiž nie vždy poslala tou najlepšou cestou. Samotná jej obsluha tiež nie je najjednoduchšia. Multimediálny systém je síce fajn, ale na navigácii by mohli v Hyundaii ešte trochu popracovať. Najväčším prínosom by bolo jednoduchšie zadávanie cieľa. Moderné systémy už totiž fungujú ako internetový vyhľadávač a je jedno, či napíšete ulicu, reštauráciu, alebo hotel. Prekvapila ma tiež dvojspojková prevodovka, z ktorej som bol na prezentácii nadšený. Vtedy spolupracovala s novým 1,4-litrovým benzínovým turbomotorom, ale v kombinácii s 1,6-litrovým vznetovým agregátom občas štrajkovala. Radí rýchlo a hladko, ale pri nekonečnom posúvaní sa v zápche, občas akoby zabudla pustiť spojku. Otáčky stúpnu, no auto sa asi sekundu-dve nehýbe.

Resumé

Dlhší čas strávený s treťou generáciou modelu i30 predsa len priniesol nejaké zistenia. Kórejci už zvládli na výbornú to najdôležitejšie a ostáva im už len pracovať na detailoch. Ak vás nová i30-tka zaujíma viac, určite si náš časopis vezmite (zadarmo ako vždy) aj o mesiac. V ďalšom čísle totiž prinesieme plnohodnotný dvojstranový test verzie s úplne novým benzínovým motorom 1.4 T-GDi.

Základná cena modelu – Hyundai i30 1.4i Classic: 12 990 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i30 1.6 CRDi Style: 20 790 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km

Registračná daň: 210 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1582
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:100 (136)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 /1750-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,6
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,4/3,9/4,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:395/1301
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1293-1441
Rozmer pneumatík:225/45 R17
Dĺžka [mm]:4340
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1455
Rázvor [mm]:2650