TEST: FIAT 500X | Imidž v hlavnej úlohe

150

Reklamu na FIAT 500X by ste si v roku 2000 určite našli v mailovej schránke od vášho kolegu. Snímka zachytávajúca FIAT 500 s Viagrou v nádrži, patrí medzi najvtipnejšie propagačné materiály v histórii automobilizmu. Facelift podľa mňa potrebný nebol, no plány je nutné plniť.

FIAT 500X, podobne ako jeho menší súrodenecký model 500, sú jednými z najlepších dizajnérskych počinov posledných dekád. Je úplne jedno, či sa vám tieto modely páčia alebo nie. Svoju inšpiráciu v druhej polovici 50-tych rokov minulého storočia pretavujú do súčasnosti. Ba čo viac, ich dizajn nedokáže zostarnúť. To však neplatí pre to, čo je pod povrchom.

Imunita voči času

Úprimne, neporovnať si model pred a po facelifte na fotografiách, rozdiely sa mi hľadajú skutočne ťažko. Drobné rozdiely nájdete na prednom nárazníku a samozrejme v grafike svetiel, ktoré dostali modernejší podpis.

Po vzore menšieho FIAT-u 500 pribudli uprostred zadných svetiel plastové panely a hlavne v prípade modelov lakovaných v inej ako červenej farbe išlo o veľmi zaujímavý ťah. Čerešničkou na torte sú chrómové lišty rámov bočných okien či kovové kľučky v matnom vyhotovení.

Auto s nimi pôsobí skutočne hodnotne a hovorím to s vedomím, že o tom píšem pri každom jednom aute. Rovnako si uvedomujem, že ide o absolútnu drobnosť, no v konečnom dôsledku dokáže mať veľký vplyv na dojem z auta. Po facelifte bol taktiež pristrihnutý „fúzik“ na prednej maske. „Luigi X“, ako by sa 500X volalo vo filme Autá, je extrémne milé auto na pohľad.

V interiéri sa neudialo nič zásadné, no na palube pribudol nový multimediálny systém uConnect so 7-palcovým displejom. Tento systém sa mi páči v modeloch JEEP na väčších obrazovkách. Na menšom priestore je prostredie mierne neprehľadné. Inak je interiér podobne ako exteriér imúnny voči starnutiu a kombinuje robustnosť 500X s klasickými detailmi drobnej „paťstovky“.

Nerád rozdeľujem autá na mužské a ženské, no ten milý „kukuč“ by chlapovi nesadol tak dobre, ako štýlovej žene.

Typický Talian

Počas života s talianskym autom zistíte jednu vec. Najlepšie sa cíti, pokiaľ s ním jazdíte ako pravý Talian. Nie je to žiadne klišé, a to mi potvrdí každý majiteľ modelov FIAT, Alfa Romeo alebo aj exotických značiek. Toto mestské SUV má pod kapotou benzínový motor, ktorým je 1,3-litrový štvorvalec preplňovaný turbom.

Ide o najsilnejší benzínový agregát s výkonom 110 kW/150 koní. Prenos jeho výkonu na kolesá má na starosti šesťstupňová dvojspojková prevodovka, ktorá dodáva autu vyššie spomenutý charakter. Ide o systém, na ktorý si pri delikátnych operáciách treba zvyknúť. Počas parkovania buďte citlivý na svoju pravú nohu a všetko bude v poriadku.

No hneď ako vyjdete z parkovacieho miesta a nebodaj meškáte do roboty, prevodovka pochopí, že je situácia vážna a z motora vám vytiahne aj poslednú otáčku. To isté platí aj pri predbiehaní. Ako som si musel chvíľu zvykať na charakter prevodovky pri pomalej jazde a jemných operáciách počas parkovania, tak som si ju obľúbil pri predbiehaní a jazde za mestom.

Testovací kúsok mal poháňanú prednú nápravu. V meste sa teda tento crossover predviedol spotrebou 7,5 litra na 100 km a na diaľnici stúpla spotreba o celý liter, čo bolo v prípade vysokej karosérie očakávané.

Mimo mesto však klesla spotreba na príjemných 6 litrov na 100 kilometrov a ak majú dávať malé mestské SUV niekde zmysel, sú to určite cesty za hranicou mesta a mestská premávka.

Základná cena modelu – FIAT 500X 1.6 E-Torq 110 k URBAN 5MT: 14 990 €
Základná cena testovanej verzie – FIAT 500X 1.3 FireFly 150 k CROSS 6DDCT: 20 510 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 260 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1332
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110(150)/5250
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:270/1850
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,1
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,4/5,4-5,9/6,1-6,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:350
Objem nádrže [l]:48
Prevádzková hmotnosť [kg]:1320
Rozmer pneumatík:225/45R R18
Dĺžka [mm]:4269
Šírka [mm]:1796
Výška [mm]:1620
Rázvor [mm]:2570