Limitované série sú obľúbeným marketingovým ťahom výrobcov a importérov, ako upozorniť na určitú udalosť týkajúcu sa značky, prípadne konkrétneho modelu. Dacia neostala bokom a pripravila sériu modelov s prívlastkom Celebration, ktorým chce osláviť 15. výročie svojej histórie.
Že vám niečo nesedí a značku Dacia si pamätáte ešte z čias budovania svetlých zajtrajškov? Správne, v tomto prípade si však značka chce pripomenúť iba svoju novodobú históriu.
Modrá je dobrá
Modrá farba sa stala symbolom tejto špeciálnej edície. Testovaný model sa hrdil lakom karosérie „Iron“ určeným výlučne pre túto konkrétnu sériu. Dizajnéri značky pripravili ako opciu špeciálne polepy B-stĺpikov a dverí, ktoré limitku spoľahlivo odlíšia od bežných verzií. Modrú farbu nájdeme aj na stredových krytkách nových diskov kolies.
Ani interiér v použití modrej farby nezaostal. Neprehliadnuteľné je kontrastné prešívanie na čalúnení dverí, ozdobné prvky na ich madlách, výduchoch ventilácie a rovnako aj na sedadlách.
Inak ostalo všetko po starom. Nedá sa ale povedať, že by som bol sklamaný. Použité plasty na palubnej doske síce nie sú mäkčené, majú však peknú textúru a sú kvalitne zmontované. Privítal by som nastavenie volantu v trochu väčšom rozsahu, aby som si mohol sadnúť viac dozadu a nemal príliš skrčené nohy. Sedadlá majú mäkkú výplň, sú dostatočne pohodlné, na vodičovej strane navyše s nastaviteľnou bedrovou opierkou.
Priestor vpredu uspokojí každého, vzadu už iba deti, prípadne menej urastených pasažierov. Interiér trochu pokrivkáva po praktickej stránke. Odkladacie priečinky v nízkom stredovom tuneli sú malé a plytké. Batožinový priestor naopak uspokojí bežné potreby rodiny.
Základ v meste stačí
Prepĺňaný litrový trojvalec Tce je kombinovaný výhradne s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. V nízkych rýchlostiach prepožičiava Dusteru prekvapivú dynamiku, podporenú dravým zvukom. Agregát ožíva tesne nad hodnotou 2000 otáčok a neprestáva ťahať približne do 5000. Vo vyšších rýchlostiach už jeho nadšenie opadáva a pri predbiehaní je potrebné si ponechať dostatočnú rezervu.
Sprevodovanie päťstupňovej manuálnej prevodovky je relatívne krátke, čo núti k častej manipulácii s radiacou pákou. Dráhy radenia sú pomerne presné, mohli byť však trochu kratšie.
V meste poteší priemer otáčania auta iba 10,15 m, menej už vysoký počet otáčok volantu medzi dorazmi. Riadenie je nastavené ľahko a neposkytuje žiadnu odozvu. Manipulácia so spojkou je príjemná, má vysoký zdvih a kladie iba jemný odpor.
Podvozok má ambíciu poskytnúť posádke čo najväčšie pohodlie. Poctivo žehlí nerovnosti vozovky a ani rozmernejšie diery neprenesie v plnej miere do tiel pasažierov. Pri rozumnej nájazdovej rýchlosti do zákrut sa auto odmení primeraným náklonom, snahu o rýchlu jazdu krotí pomerne skoro zasahujúci stabilizačný systém.
Priemerná mestská jazda si z nádrže odoberie približne 8 litrov na 100 km, okresky aj o dva litre menej.
Verdikt
Majú limitované série zmysel aj u ekonomicky zameraných značiek? Určite áno. Zaujmú dizajnovými doplnkami, prípadne špecificky poskladanou výbavou zameranou na určitý typ klienta. V neposlednom rade dokážu upútať, aj keď konkrétny model teraz neponúka nič nové v podobe faceliftu alebo nového motoru či prevodovky.
Limitovaná séria či nie, Dacia Duster svojich fanúšikov má a až na posledný rok ich počet neustále rástol. Po predstavení nových modelov tejto značky sme všetci zvedaví na jeho ďalšiu generáciu. Zlé jazyky hovoria, že príde o pohon 4×4. My ale dúfame, že sa to nestane a Dacia nájde spôsob, ako zachovať v podobe Dusteru plnohodnotné SUV.
Základná cena modelu – Dacia Duster TCe 74 kW 4×2 Access: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster TCe 74 kW 4×2 Celebration: 14 190 €
Euro NCAP: 3 hviezdy/2017
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 74 (100) / 5 000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 160/2 750–4 000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 168 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 12,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (NEDC) [l/100 km]: | 6,4–6,5 / 4,9–5,1 / 5,5–5,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 445 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1 350 |
Rozmer pneumatík: | 215 / 60 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4 341 |
Šírka [mm]: | 1 804 |
Výška [mm]: | 1 693 |
Rázvor [mm]: | 2 674 |