Experiment rumunskej Dacie vyrábať kompaktné SUV sa od začiatku stretol s veľkým záujmom zákazníkov a neutíchol ani po predstavení druhej generácie. Pôvodne využívaná staršia technika značky Renault je postupne nahrádzaná modernými pohonnými agregátmi.
Novým základným motorom v ponuke sa stal prepĺňaný litrový trojvalec TCe, ktorý je kombinovaný výhradne s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom prednej nápravy.
Dospelosť
Súčasná generácia Dusteru pod taktovkou Renaultu viditeľne dospela. Plastový rám vytiahnutý až do stredu masky chladiča dodal spredu autu na mohutnosti. Zadnú, pomerne jednoduchú časť, obzvláštňujú netradičné svetlá bez väčších dizajnových výstrelov.
Výrazný prelis tiahnuci sa od spodku predných dverí až po zadný blatník spolu s vkusnými 17-palcovými diskami kolies dodali autu drsnejší vzhľad. Prekvapením bolo použitie bubnových bŕzd na zadných kolesách.
Príjemná zmena
Interiér Dustera oproti svojmu predchodcovi prešiel podstatnejšou zmenou. Vyzdvihol by som pekné čalúnenie vnútornej časti dverí sčasti pokryté umelou prešívanou kožou. Palubná doska síce nie je tvorená mäkčenými materiálmi, použité plasty však majú peknú textúru a sú kvalitne zmontované.
Štvorramenný volant má trochu väčší priemer a hrubší veniec obšitý kožou. Jednoduchý prístrojový panel je dobre čitateľný. Sedempalcový displej infotainmentu je umiestnený vyššie ako u predchodcu a jeho ovládanie je intuitívne. Vkusne pôsobí panel automatickej klimatizácie s ukazovateľmi pekne zakomponovanými do otočných ovládačov.
Nasadanie do auta trochu komplikujú nekryté široké prahy, ktoré pri nepozornosti ľahko znečistia nohavice.
Stroho vyzerajúce predné sedadlá prekvapili svojím tvarovaním a až na absenciu nastaviteľnej bedrovej opierky som bol s nimi spokojný. Posed je na pomery SUV pomerne nízky. Privítal by som širší rozsah nastavenia volantu, ktorý by umožnil dosiahnuť prirodzenejšiu polohu sedenia vodiča.
Radiaca páka je pomerne dlhá, k manipulácii s ňou však nemám podstatné výhrady. Dráhy radenia sú celkom presné, nepatria však k najkratším. Priestor pre nohy vodiča je dostatočný, užšiu karosériu viac cítiť v oblasti ramien. Výhľad všetkými smermi je vďaka bohatému preskleniu auta a rozmerným spätným zrkadlám bezproblémový.
Pri mojej výške 185 cm som si „za seba“ pohodlne nesadol a kolenami som sa dotýkal predných sedadiel. Kratšie zadné operadlá sú celkovo vhodnejšie pre nižšie postavy. Úchyty IsoFix sú umiestnené ďalej od dverí a pri použití rozmernejšej detskej sedačky patrí zapnutie bezpečnostného pásu k obtiažnejším úlohám.
Odkladacie priečinky v nízkom stredovom tuneli sú malé a plytké. Určite by pomohla plnohodnotná lakťová opierka s úložným priestorom. Batožinový priestor je plne čalúnený, má pravidelný tvar a jeho objem je dostatočný pre bežné potreby rodiny.
Slušný základ
Základom ponuky motorov Dusteru je benzínový „jednoliter“. Po naštartovaní zvukom a vibráciami nezaprie nepárny počet valcov, počas jazdy je však kultivovaný a pomerne tichý. V nízkych rýchlostiach prepožičiava Dusteru prekvapivú dynamiku. Agregát ožíva tesne nad hodnotou 2000 otáčok a neprestáva ťahať približne do 5000. Pri jazde na okreskách a hlavne na diaľnici je akcelerácia už iba pozvoľná, a preto je pri predbiehaní potrebné nechať si dostatočnú rezervu.
Naladenie podvozku auta poskytuje posádke slušné pohodlie a dokáže vyžehliť aj väčšie nerovnosti vozovky. Pri hlbších dierach a nízko osadených kanáloch sa zospodu síce ozve tupá rana, pohyb kolies sa však v plnej miere neprenesie k telám pasažierov. Jazdné vlastnosti sú primerané vyššej stavbe auta. V zákrute sa Duster výrazne nakláňa a pri náznaku šmyku okamžite zasahuje stabilizačný systém. Na nerovnostiach je jednoduchá zadná náprava trochu nervózna, nezvykne však odskakovať. Napriek zadným bubnovým brzdám som nepociťoval problémy s brzdením ani z vyšších rýchlostí.
Riadenie je nastavené príliš ľahko a je vhodné skôr do mestskej premávky. Pri vyšších rýchlostiach stuhne, stále ale pôsobí preposilovane. Navyše mu chýba priamosť a cítiť vôľu okolo stredovej osi. Nepoteší ani počet otáčok volantu medzi dorazmi, ktoré prekročia hodnotu tri. Pozitívom je, naopak, priemer otáčania auta 10,15 m, ktorý robí auto obratným hlavne v úzkych mestských uličkách.
Spojka má príjemne vysoký zdvih a kladie správny odpor. Sprevodovanie päťstupňovej manuálnej prevodovky je relatívne krátke, čím napomáha dynamike v nízkych rýchlostiach. Otáčky pri diaľničnej rýchlosti 130 km za hodinu sa na piatom prevodovom stupni pohybujú okolo hodnoty 3400. Hluk motora je výraznejší, aerodynamický hluk je však prekvapivo stále na znesiteľnej úrovni.
V kombinovanej prevádzke som udržal priemernú spotrebu tesne pod siedmimi litrami benzínu na 100 km. Na diaľnici a v meste sa blížila k hodnote 8, na okreskách sa dalo jazdiť pod šiestimi.
Verdikt
Základný motor v Dacii Duster plní svoju úlohu na jednotku. Autu dodáva primeranú dynamiku za príjemne nízke prevádzkové náklady. Vďaka svojej konštrukcii mu neublížia ani časté krátke trasy, čo neplatí pri moderných „priamovstrekových“ benzínových alebo všeobecne dieslových motoroch. Neposlednou výhodou základnej motorizácie je cena auta, ktorá aj v najvyššej výbave ostáva na relatívne nízkej úrovni.
Základná cena modelu – Dacia Duster TCe 74 kW 4×2 Access: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster TCe 74 kW 4×2 Prestige: 14 390 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 74 (100) / 5 000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 160/2 750–4 000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 168 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 12,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (NEDC) [l/100 km]: | 6,4–6,5 / 4,9–5,1 / 5,5–5,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 445 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1 350 |
Rozmer pneumatík: | 215 / 60 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4 341 |
Šírka [mm]: | 1 804 |
Výška [mm]: | 1 693 |
Rázvor [mm]: | 2 674 |