TEST: CUPRA Formentor 1,5 TSI | Kocúr v šate tigra

2895
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zháňate Cupru, pri ktorej si nemusíte vytvoriť fond na platenie pokút? V automobilke mysleli aj na vás.

Keď sa v roku 2018 odčlenila športová divízia Cupra od materskej značky Seat, širokej verejnosti to chlpy príliš nezježilo. Milovníkom áut áno. Novovzniknutá automobilka predstavila nezávislý model zvaný Formentor a úspech sa dostavil okamžite.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Dizajn hrá prím

V dobe, keď Formentor debutoval, za ním otáčali hlavy asi všetci. Keď ho automobilka predstavovala, doslova rozbil slovenský internet. Okrem toho dostal aj cenu Red Dot Award 2021 za dizajn. Ak sme vás poriadne naladili na výzor tohto CUV, svoju úlohu sme splnili. Okrem výkonnej špecifikácie VZ totiž prišla aj opačná strana škály. S Formentorom 1,5 TSI stavíte práve na vzhľad a doprajete si pohľady okolia s výhodnejšou cenou a uspokojivou spotrebou.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Cupra Formentor je skutočne sexy CUV. Prednej maske dominuje veľké medené logo umiestnené na masívnej mriežke chladiča. LED svetlomety pôsobia prísne a aj v tejto najslabšej verzii dodáva ostrosti športový nárazník s difúzorom. Prieduchy na chladenie kolies sú však falošné.

Zboku si hneď všimnete dvojfarebné 19 palcové disky, ktoré spolu s tmavými blatníkmi vytvárajú dojem, akoby boli z traktora. Tak obrovsky pôsobia. No a zadok? S tým sa v Cupre vyhrali tiež. Obzvlášť sa nám páči línia, ktorá prechádza z lemu dverí až do nárazníka.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Interiérový minimalizmus

V interiéri auto exceluje ďalej. Pred vodičom sa nachádza palubná doska s digitálnym kokpitom ponášajúcim sa na Seat. Najdominantnejší je však panel multimédií s obrovskou obrazovkou. Má 12 palcov a je osadená do rámu, cez ktorý môžete pomocou dotykových plôch regulovať teplotu klimatizácie a hlasitosť. Ťukať alebo svajpovať, výber je na vás.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Multimediálny systém ovláda prakticky všetko a dizajnovo je dokonalý. Fyzické tlačidlá, okrem tých na volante, by ste spočítali na prstoch ruky. Formentoru dodáva minimalistický vzhľad, ale výrazne uberá na praktickosti. Ovládateľnosť je uspokojivá, ale s tabletom ju porovnávať nemôžete.

Inak interiér môžeme len chváliť. Volant je nádherný, sedadlá príjemné, sledovanie mŕtveho bodu zapracované priamo do dverí. Na palube nájdete aj štyri USB-C konektory, jeden 12V a v kufri sa nachádza aj klasická zásuvka na 230 voltov. Bohužiaľ, klasické USB nenájdete. Cupra týmto prakticky odstavila majiteľov starších telefónov a „ajfónov“ od možnosti Apple CarPlay či Android Auto.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pri tomto aute vás kufor asi zaujímať nebude. Ak by sme ho však nespomenuli, Formentoru by sme ukrivdili. Za objem 450 litrov sa vo svojej triede rozhodne nemusí hanbiť.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Výnimočné auto s bežným motorom

Pod kapotou sa toľko nového neudialo. Nájdete tam koncernový 1,5 TSI s prevodovkou DSG. Má výkon 110 kW a na stovku zrýchli za 8,9 sekundy. To príliš športovo nepôsobí. Čo by ste  ale povedali na SUV kupé, s ktorým po okreskách zajazdíte za 6 litrov? To vôbec nie je zlé.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pocit z jazdy je aj tak dynamický. Formentor váži menej ako 1,5 tony, a tak nemáte problém pretočiť kolesá ani na automate. V manuálnom režime si môžete preraďovať cez pádla za volantom a obídete tak rozmýšľanie prevodovky. Pocit z podvozka je vďaka obrovským kolesám tvrdší, no v zákrutách o to istejší.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak ste sa rozhodli kúpiť si Cupru pre jej športové vlastnosti, Formentor 1,5 TSI vás neuspokojí. Ak vás za Cuprou ženú iné pohnútky, môžeme vám sľúbiť, že aj najslabší Formentor vám bude príjemným a jedinečným spoločníkom. Takým, s ktorým jednoznačne budete vytŕčať z davu.

Základná cena modelu – Cupra Formentor 1,5 TSI 150 6MT: 26 990 €
Základná cena testovanej verzie – Cupra Formentor 1,5 TSI 150 DSG7: 29 990 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2021
Záruka: 2 roky automaticky, 3 roky lak, 12 rokov na prehrdzavenie / príplatková 5 rokov/150 000 kilometrov
Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor1,5 TSI
Typ motora:radový, zážihový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)]:110 (150)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250 / 1500-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,5 / 5,0 / 5,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:450
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1463
Dĺžka [mm]:4450
Šírka [mm]:1839
Výška [mm]:1528
Rázvor [mm]:2679