Hovorím to stále a veľmi rád to zopakujem znova. Ak si idete kupovať nové auto pre rodinu a poškuľujete po niečom väčšom, napríklad SUV alebo veľkom kombi, “čeknite” si najprv segment malých osobných dodávok. Pripravte sa však na to, že ostatné autá vám odrazu prestanú dávať zmysel.
Dnešní zákazníci chcú od auta veľmi široké pole pôsobnosti. Malo by byť dynamické, robustné a priestranné, zároveň by ale malo byť bezpečné a atraktívne. Aktuálnym trendom, čiže všeobecne akceptovanou predstavou o vozidle, ktoré všetky tieto podmienky spĺňa, sú SUV. No šialene výhodný a všestranne premyslený Citroën SpaceTourer dokazuje, že by to mohlo ísť aj inak.
Baymax
Dobre, SpaceTourer asi nie je prvou vecou, ktorá vám napadne pri slovách “atraktívny automobil”. Nie je to však ani také zlé. Vyzerá dostatočne dobre. V zásade nie je dlhší ako bežný osobný automobil, navyše má z konštrukčného hľadiska výhodne umiestnené kolesá v rohoch karosérie. S výbavou Feel získava zákazník aj posuvné dvere na oboch stranách karosérie. Tieto môžu byť aj elektricky ovládané.
Zo štvorice súrodencov má toto vozidlo najkonzervatívnejšiu tvár. Nie je nič nové, čo by sa dalo vymyslieť alebo objaviť, skôr ťaží zo svojich prirodzených predností, napríklad z veľkých spätných zrkadiel, vstupných otvorov či samostatne otvárateľného okna batožinového priestoru.
Testované vozidlo stálo na 17-palcových diskoch kolies, ktoré mu spolu s chrómovaným lemovaním karosérie dodávalo potrebný cveng. Nič viac, ale ani nič menej.
Paráda
Interiér SpaceToureru je veľmi veľkorysý. Ponuka až 8 miest na sedenie v konfigurácii 2+3+3. Zadné sedadlá môžete aj otočiť proti smeru jazdy. Pravda, v prípade nedelených sedadiel v nižších výbavách je táto manipulácia obťažnejšia. Aj tak sú však veľmi ľahké, takže nutnú výmenu zvládne i jeden človek, aj keď sa trocha namaká.
Palubná doska má niekoľko základných odkladacích otvorov. Okrem nich tu ale toho veľa nie je. Vo dverách je miesto na jeden a pol litrovú PET fľašu a niekoľko drobností, v rohoch palubnej dosky sa zasa nachádzajú malé priehlbinky na kávu. Ešte priehradka nad 7” displejom infotainmentu, ktorý zvláda aj Mirror Link, a to je všetko.
Akákoľvek štrbina či priestor však má dostatočný objem a tvar, ktorý zvládne poňať rozumné každodenné veci. Platí to aj o monštruóznom batožinovom priestore s objemom 640 litrov so všetkými sedadlami, 2 381 bez zadnej trojice sedadiel a 3 968 bez všetkých šiestich zadných sedadiel. Viac nemáte šancu kedy potrebovať.
Viac je jednoducho viac
Dvojlitrový turbodiesel so 150 k (110 kW) dodáva tomuto autu dostatok sily. Skrátka áno a kedykoľvek. Krútiaci moment 370 newtonmetrov je dostupný od nízkych otáčok a lineárne tiahne až do momentu preradenia s trochu gumovejšou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Svoju prácu však robí dostatočne dobre a príjemné sú aj jej kratšie prevodové stupne v nižších rýchlostiach. Ak vám ide o to byť na semaforoch prvých 2,6 sekundy za frajera, toto je to správne auto, pasažierom to ale robiť nemusíte. Tak či onak, táto vec nie je na svoju veľkosť vôbec pomalá, z nuly na stovku zrýchli za 10 sekúnd a zrýchľuje až do 183 km/h!
Akoby to nestačilo, SpaceTourer je aj veľmi hospodárne vozidlo. Plne naložené a s plne naloženou pravou nohou na diaľnici jazdilo za niečo cez osem litrov paliva, pokojná jazda s prázdnejším vozidlom zodpovedala tabuľkovým hodnotám, čo je na čelnú plochu a šírku pneumatiky auta krásny výsledok.
Za cenu väčšieho SUV máte skrátka auto s reálnymi dverami, prepravnou kapacitou, v pohode motorom a možnosťou z predných sedadiel prejsť dozadu zvnútra. A vy viete, že to ste vždy chceli.
Základná cena modelu – Citroën SpaceTourer XS 1.5 BlueHDi 120k S&S Feel: 26 552 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën Spacetourer M 2.0 BlueHDi 150k S&S Shine: 35 872 €
Euro NCAP: 5* (2015)
Záruka: 2 roky / neobmedzená
Registračná daň: 260 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1997 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110 (150)/4000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 370 /2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 183 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,3 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 6,2/5,1/5,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 640/2381/3968 |
Objem nádrže [l]: | 69 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1990 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4956 |
Šírka [mm]: | 1920 |
Výška [mm]: | 1890 |
Rázvor [mm]: | 3275 |