TEST Citroën C3 Aircross  | Prekvapivo praktický Francúz

621
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Citroën je už roky známy svojím unikátnym dizajnom, ktorý rozdeľuje spoločnosť na priaznivcov a nepriaznivcov. Prakticky nič v strede neexistuje. Aj vďaka tomu má auto nezameniteľný charakter.

Aj vás už chytil ošiaľ kompaktných crossoverov? Z crossoveru je vyšší rozhľad, ľahšie sa doňho nastupuje a na ceste vyzerá robustnejšie. V rebríčku najpredávanejších modelov sa dostávajú na vrchol práve tieto autá.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Lebo štyri oči sú málo

Citroën prišiel s faceliftom C3 Aircross iba na začiatku tohto roka. Vynovená je celá predná maska, ktorá pôsobí prísnejšie a robustnejšie. Za spomenutie stojí aj rozdelenie svetiel až na tri časti. C3 Aircross má tak dokopy až šesť „očí.“

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po bokoch je nová grafika úplne zadného okna. Veľa automobiliek sa neunúva vypĺňať tento priestor C/D stĺpika sklom, no v Citroëne si na inakosti postavili biznis, a tak tu nájdete celkom rozmerný sklenený panel lemovaný čiarami po okrajoch.

Vzadu sa na nás stále usmievajú hravé oči z koncových svetiel s ňufákom v podobe loga značky a širokým úsmevom z tabuľky EČV. Nesmieme zabudnúť ani na celkom výrazný dvojfarebný zadný nárazník, ktorý doslova deklaruje starú múdrosť všetkých marseillských či parížskych ulíc. Čítajte s francúzskym prízvukom, „náchasníky suis na to, aby sa nachážali.“

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Dilema na palube

Po nastúpení na miesto vodiča sme pocítili slávny Citroën Advanced Comfort. Nejde len o pruženie doslova žehliace nerovnosti, ale aj o sedadlá, ktoré majú na každej časti inú hrúbku a tvrdosť peny. A sedelo sa nám veru dobre. V zákrutách sedačky poskytujú len priemernú oporu, ale ich cieľom ani nie je držať vás vo svojom objatí ako rukojemníkov. Snažia sa skôr o pocit, ktorý poznáte z domáceho kresla.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Minimalisticky riešená palubná doska už pôsobí na dnešné pomery dosť retro. Pred vodičom je ešte stále analógový prístrojový panel, prítomné sú tvrdé plasty a prieduchy klimatizácie cielene evokujú éru trvalých. Do budúcnosti (alebo skôr prítomnosti) nás dostáva veľmi pekný systém multimédií s displejom umiestneným podozrivo nízko. Vodič pri jeho obsluhe musí doslova spustiť oči z cesty, čo nie je dvakrát bezpečné. Na druhej strane, vďaka jeho položeniu vám skutočne nič nezavadzia vo výhľade. Či to teda je pozitívum, alebo negatívum, to musíte zhodnotiť na základe vašich návykov za volantom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Priestorom exceluje

Sedenie vzadu je komfortné a príjemné aj na dlhé trasy. Už tradične musíme spomenúť, že sedenie vzadu je skôr pre nižších cestujúcich. Batožinový priestor 410 litrov je vzhľadom na vonkajšie rozmery auta doslova kozmický. Pre porovnanie, o 1,5 centimetra dlhšie Suzuki Vitara poskytuje o 35 litrov menej.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

A poďme za volant. Pod kapotou subkompaktného crossoveru buble klasický stellantisácky 1,2-litrový trojvalec vyladený na 130 koní. Rýchlosti radí automatická prevodovka so 6 stupňami, ktorej páka sa podobá na tú manuálnu. Informáciu o zvolenom smere jazdy musíte chvíľu hľadať, rovnako ako tlačidlo na aktivovanie športového režimu prevodovky.

 

Na ceste C3 Aircross príjemne potešil. Auto je živé a ako stvorené na mestské vozenie. Dynamika motora aj prevodovky je uspôsobená do nižších rýchlostí a prejazd nerovnosťami je veľmi komfortný. Vo vyšších rýchlostiach sa prejaví aerodynamika auta, no ak budete používať najmä v meste a s pokojnou nohou, odmení vás chvályhodným komfortom a potešujúcou spotrebou.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Citroën nie je pre každého. Ak vás však zaujal dizajnom, vedzte, že zaujme aj ďalším. Na svoju kategóriu rozmerný kufor, dostatočne živý motor a komfortná jazda sú jeho najväčšími devízami.

Základná cena modelu – Citroën C3 Aircross PureTech 110 S&S: 15 490 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën C3 Aircross PureTech 130 S&S EAT6: 18 690 €
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 4 roky alebo 60 000 km, 8 rokov asistencia
Registračná daň: 150 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:3
Zdvihový objem [cm3]:1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96 (130) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:230 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,1
Spotreba - WLTP kombi novaná [l/100 km]:6,1-6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:410
Objem nádrže [l]:45
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 205
Dĺžka [mm]:4160
Šírka [mm]:1976
Výška [mm]:1637
Rázvor [mm]:2604
Mrkni naše nové video: