Subaru prináša novú generáciu svetovo najpredávanejšieho modelu XV, ktorý po novom ponesie názov Crosstrek. Prináša zmeny, ktoré ho zásadne vylepšia. Navyše, oddnes si ho môžete kúpiť.
Subaru Crosstrek je v zámorí známy model. Tam Crosstrek, tu XV. No s príchodom tretej generácie sa názvy zjednocujú a model, ktorý si vo svete kupuje najviac zákazníkov, tak ponesie už iba jedno meno. Z hľadiska vonkajšieho dizajnu je rodokmeň cítiť. Nejde o žiadnu dizajnovú revolúciu, aj nový Crosstrek pokračuje v nadčasovom robustnom dizajne charakteristickom pre modely Subaru.
Dizajn príliš nemenili
Nová generácia narástla iba o 1 cm do dĺžky a o zhodného pol centimetra narástla výška aj rázvor. Inými slovami, zmeny sú prakticky nebadateľné. A tu je dôležité spomenúť, že Subaru presne vie, čo robí. Kým väčšina automobiliek rázvory svojich modelov zväčšuje, Subaru chce naďalej zostať špičkou aj mimo spevnených ciest. A práve tam platí pravidlo, že čím kratší rázvor a previsy, tým lepšie.
Schopnosť v teréne podčiarkuje aj svetlá výška 22 centimetrov, ktorú môže Crosstreku závidieť väčšina SUV. V duchu praktickosti zostáva výrazné oplastovanie celej karosérie a disky s rozmermi 17 alebo 18 palcov, ktoré dnes patria do kategórie menších, no o to odolnejších napríklad pri jazde v štrku. Zadná časť auta je veľmi podobná predošlej generácii, ale inžinieri akoby rafinovali línie a zostrili vzhľad. To platí špeciálne aj pre koncové svetlá s prakticky totožným vonkajším tvarom, no oveľa ostrejšou grafikou.
Je to o detailoch
Subaru vylepšilo i mnohé drobnosti. Medzi ne patrí napríklad zadný stierač, ktorý predĺžili o 45 milimetrov. A pribudla aj tretia tryska ostrekovača. Cieľ je jasný – poskytnúť vodičovi lepší výhľad smerom dozadu. V rovnakom funkcionalistickom duchu pokračuje Crosstrek aj v interiéri. Stále sa opiera o robustné fyzické tlačidlá. A hoci sa v strede palubnej dosky vynímajú 11,6-palcové multimédiá, v tomto aute budete mať pocit, že sa nebojí “ušpiniť si rukávy”.
Najväčšie zmeny však prídu po naštartovaní motora. Pod kapotou stále nájdete ikonický benzínový Boxer s objemom dva litre a mild-hybridnou dopomocou. Toto kombo nazývajú e-Boxer a sľubujú s ním o 11 % nižšiu spotrebu a o 30 % lepšiu odozvu na stlačenie akcelerátora. Silu na kolesá prenáša prostredníctvom nemenej preslávenej prevodovky Lineartronic. Asi netreba ani spomínať, že pohon všetkých kolies bude samozrejmosťou. Veď inak by sa Crosstrek azda ani nemohol označovať Subaru. Avšak doteraz symetrický pohon zmenil pomer síl a posiela 60 % na predné kolesá a 40 % dozadu.
Čísla neklamú. Je lepší
No nechajte sa ohúriť aj štatistikami z prostredia podvozka, konštrukčnej vyspelosti a šasi. Nová architektúra znamená o 10 % vyššiu torznú tuhosť, nové zavesenie kolies a tlmenie sa postará o to, aby sa vaše telo počas jazdy nakláňalo o 14 % menej a vaša hlava bude vystavovaná kývaniu až o 44 % menej. A ak ešte stále nie ste presvedčení o tom, že pre Crosstrek je okrem terénnosti dôležitý aj komfort, nové tlmenie zabezpečí, že hluk v okolí hlavy cestujúcich klesne o polovicu.
Takže máme terénneho ducha, máme zlepšenia na poli pohodlnosti a čiastočne sme načrtli aj lepšiu dynamiku. Je jasné, že nový Crosstrek nebude trhač asfaltu. So spomínaným motorom pod kapotou zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy a ponúkne 135 koní výkonu. No práve charakteristické ploché uloženie motora znamená, že ťažisko tohto auta je napriek jeho obdivuhodnej svetlej výške až šialene nízko. Mimochodom, spotreba by mala predstavovať 7,7 l/100 km.
Bezpečnosť na prvom mieste
Posledným aspektom, v ktorom Subaru sľubuje obrovský pokrok, je bezpečnosť. Technológia EyeSight môže na prvé počutie znieť jednoducho, no práve to ju robí veľmi účinnou. Doteraz sa skladala z dvoch kamier, ktoré vďaka odstupu dokázali vypočítavať vzdialenosť objektov a vyhodnocovať situáciu na ceste. Túto technológiu dnes používa viac ako päť miliónov áut vo svete. V rámci novej generácie prichádza aj vylepšenie na tomto poli. A to konkrétne v podobe tretej širokouhlej kamery, zaručujúcej ešte väčší prehľad a ochranu pred kolíziami a nečakanými situáciami. Dokáže rozoznať napríklad jednostopové vozidlá a chodcov aj po stranách vozidla. Je technicky spôsobilá obísť prekážku alebo aspoň efektívnejšie núdzovo zabrzdiť.
Vylepšené je i sledovanie pruhu, ktoré dokáže odhadnúť krajnicu aj vtedy, keď nie je vyznačená bielou čiarou. Adaptívny tempomat zase dokáže pracovať rýchlejšie a systém na rozoznávanie dopravných značiek viete nastaviť tak, aby upravoval vašu rýchlosť na základe maximálnej povolenej rýchlosti v danom úseku. Celkovo ponúkne Subaru Crosstrek namiesto siedmich až 14 bezpečnostných systémov a asistentov.
Nový Crosstrek, pokračovateľ XV, má pred sebou neľahkú úlohu. Doteraz totiž boli 4 z 10 predaných áut Subaru práve XV-čka. A Crosstrek bude musieť v tomto trende pokračovať. Za základnú cenu 35 500 eur ponúkne, samozrejme, pohon všetkých kolies, ale napríklad aj strešné lišty, 17-palcové disky kolies či systém X-MODE, ktorý vám uľahčí jazdu v teréne.