Prevodovka DSG má 19 rokov. Čo stojí za jej úspechom?

1998
Zdroj: Volkswagen

Dvojspojková prevodovka od koncernu Volkswagen o chvíľu nebude “tínedžerka”. Čím si vydobila svoj úspech a popularitu?

Prešlo už 19 rokov, odkedy z výrobného pásu zišiel prvý kus s prevodovkou DSG. Táto legendami opradená technológia si za svoju históriu zožala kritiku i mnoho chvály. Nuž, usaďte sa komfortnejšie, takýto bol jej príbeh.

Zdroj: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

Direct, nie Dual

Písal sa rok 2002 a automobilka predstavila Volkswagen Golf R32 štvrtej generácie s prevodovkou Direktschaltgetriebe. Ak preferujete anglický názov, Direct Shift Gearbox. Táto automatická prevodovka bola komplikovanejšia ako v podstate akákoľvek dovtedy predstavená. Technicky kombinovala dve prevodovky do jednej.

Zdroj: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

Ale naspäť k spomínanému Golfu. Ten sa na cesty dostal v roku 2003, pred 19-timi rokmi. Pod jeho kapotou bublal špecifický 3,2-litrový volkswageňácky motor VR6 s valcami “na striedačku” a výkonom 237 koní. Išlo o dovtedy najsilnejší Golf a zároveň o ideálnu príležitosť predstaviť svetu technológiu budúcnosti. Prevodovku DSG, rovno skombinovanú s pohonom všetkých kolies.

Zdroj: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

Nie je tak úplne od Volkswagenu

Túto technológiu navrhla spoločnosť BorgWarner, ktorá ju licencuje ďalej koncernu z Wolfsburgu. Vychádza z modelu Porsche 962, ktoré v 80-tých rokoch pretekalo na 24-hodinových pretekoch Le Mans.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Odvtedy sa používala vo viac ako 60 modeloch naprieč celým koncernom. A tým myslíme aj Bugatti a Lamborghini. V roku 2018, keď oslavovala 15 rokov, vyšla správa o viac ako 26 miliónoch predaných kusov s DSG prevodovkou.

Na niektorých modeloch sa volič smeru jazdy podobá na manálnu prevodovku. Zdroj: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

Nikto nie je dokonalý

DSG priniesla do sveta motorizmu prvú automatickú prevodovku, ktorá vie byť úspornejšia ako niektoré manuály. Zároveň preraďuje rýchlejšie, pretože nasledujúci prevodový stupeň je už pripravený na zaradenie. Aj DSG však mala svoje úskalia a niektoré jej zostali až dodnes.

Na iných si už volič smeru jazdy na prvý pohľad ani nevšimnete. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Na to, aby fungovala spoľahlivo, je potrebné ju pravidelne servisovať. Jej životnosť nie je neobmedzená a pri návštevách servisu si zapýtajú za drahé mazivá. Okrem toho je ťažšia a nákladnejšia na výrobu, vďaka čomu zdvíha aj cenu nových áut. Ak by sme ju však neporovnávali s manuálom, ale ostatnými automatmi, išlo by o jednu z najlepších dostupných prevodoviek.