Toyota Yaris WRC končí svoju službu v rely ako najúspešnejšie auto svojej éry, ktoré v dnešnej konkurencii získalo najviac titulov. Prispelo k trom majstrovským titulom jazdcov a dvoch v kategórii výrobcov. V hybridnej ére bude novou zbraňou automobilky model GR Yaris WRC Rally1.
V roku 2017, keď do hry vstúpili najnovšie autá kategórie WRC, bola Toyota jediným novým výrobcom na trhu.
Akiov sen
Plány na oživenie rely tímu po prestávke trvajúcej takmer dve desaťročia zrealizoval Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation. Na zrealizovanie svojho plánu najal rely legendu, štvornásobného majstra sveta Tommiho Makinena, ktorý vytvoril auto a tím schopný bojovať o svetový šampionát. O päť sezón neskôr nebolo pochýb o tom, že Makinen svoju úlohu splnil.
V konkurenčnom svete, v ktorom svoje autá prezentovali štyria výrobcovia, sa Yaris WRC od začiatku ukázala ako pekelne rýchla. Dôkazy? Miesto na stupňoch víťazov v prvom štarte náročnej Rally Monte Carlo. Zvíťazil aj na zimnej Švédskej rely, ktorá bola iba druhým kolom tohto auta v súťaži majstrovstiev sveta.
Výkon 380 koní produkovaných 1,6-litrovým preplňovaným štvorvalcom so 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou, pohonom všetkých štyroch kolies s dvoma mechanickými diferenciálmi (predný a zadný) a aktívnym stredovým diferenciálom – Toyota vyžmýkala z predpísaných pravidiel maximum a vytvorila auto, ktoré dokázalo vyhrať v mrazivej zime aj letných horúčavách.
Krásne čísla Yarisu WRC
Počas piatich rokov štartov mal Yaris WRC na konte až 26 víťazstiev, čo znamená, že vyhral takmer polovicu rely, na ktorých sa zúčastnil. Auto sa pričinilo k dvom prvenstvám výrobcov – v rokoch 2018 a 2021, ako aj tromi majstrovstvami jazdcov a pilotov. Od roku 2019 je garantom individuálnych titulov – v tomto roku prvýkrát získali prvenstvo Ott Tanak a Martin Jarveoja a ďalšie dve sezóny sa stala víťazmi francúzska dvojica Sebastien Ogier – Julien Ingrassia, ktorí tak dosiahli celkovo osem víťazstiev v svetovom šampionáte.
Okrem Tanaku a Ogiera vyhrávali rely za volantom Yarisu WRC aj Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi, Elfyn Evans a Kalle Rovanpera, ktorý je najmladším víťazom WRC v histórií pretekov. Fínsky jazdec debutoval za volantom Toyoty v triede WRC, rovnako ako Takamoto Katsuta, zástupca školiaceho projektu jazdcov rely TGR WRC Challange Programme.
Celkovo stáli posádky Yarisu WRC na stupňoch víťazov v kolách svetového šampionátu 57-krát a špeciálna bola v tomto smere Nemecká rely 2019.
Vtedy totiž reprezentanti Toyota Gazoo Racing obsadili všetky tri stupienky víťazov. Výnimočná bola aj tohtoročná Monza Rally – víťazstvo Ogiera spečatilo komplet majstrovských titulov pre predstaviteľov Toyoty. Podarilo sa im to tretíkrát v histórii značky po takmer 30-ročnej prestávke.
Rok 2021 – čas nadvlády
„Naším cieľom je, aby bol Yaris WRC na každej rely čoraz lepší a lepší,” netajil svoj cieľ Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation, zakladateľ tímu a človek, ktorý priviedol Toyotu späť k rely. V priebehu rokov inžinieri a mechanici zdokonalili dizajn tak, aby bol všestranný a vyhrával bez ohľadu na podmienky. Úspešne vyriešili nedostatky v chladiacom systéme, ktoré nedávali šancu na výhru v horúcom podnebí. Zvýšili takisto výkon auta a jazdné vlastnosti na asfalte.
Výsledky ich úsilia boli najbadateľnejšie v poslednej sezóne štartov Yarisu WRC – v roku 2021 nebolo jediné kolo, na ktorom by na stupienku víťazov chýbala aspoň jedna posádka z Toyoty. Až päťkrát sa stalo, že v prvej trojici boli dve dvojice z Yarisu. O dominancii tímu Toyota Gazoo Racing svedčí viac ako deväť víťazstiev v 12 rely.
Eso hybridnej éry
Model Toyota Yaris WRC je dôkazom, že tím Toyota Gazoo Racing dokáže nielen postaviť neskutočne efektívne rely auto, ale ho aj neustále vylepšovať. To je dobré znamenie pred debutom novej rely zbrane japonského koncernu – Toyota vstúpi do hybridnej éry s modelom GR Yaris WRC Rally1.
Karoséria auta odkazuje na hot hatch hit Toyoty a pod karosériou je auto vytvorené podľa najnovších technických predpisov pre kategóriu Rally1. Revolúciou je použitie hybridného systému, ktorý umožní elektrické dobíjanie na špeciálnych úsekoch či pri štarte, ako aj jazdu na elektrinu v servisnom parkovisku či príjazdových cestách. Hnacia sústava a odpruženie sa zjednodušia a vodiči už nebudú používať páčky radenia pod volantom, namiesto toho budú používať sekvenčnú radiacu páku.
Debut najnovšej generácie rely automobilov sa uskutoční počas Rally Monte Carlo, ktorá otvára sezónu 2022. Podujatie je naplánované na 20. – 23. januára.