Nové BMW radu 1 hrabe prednými

2226

A je to tu. Zásadná zmena, ktorej sme sa dlho obávali, sa stáva skutočnosťou – nová generácia BMW radu 1 má motor uložený vpredu naprieč, čo znamená, že štandardne poháňa predné kolesá.

Je to oficiálne – s treťou generáciou BMW radu 1 zmizne pohon zadných kolies z nižšej strednej triedy. Mníchovský výrobca bol totiž jediný, ktorý túto relatívne nákladnú techniku používal v tak kompaktnom aute. Keďže nebolo komu konkurovať, po dvoch generáciách to v Mníchove vzdali. Tretia generácia už bojuje proti Mercedesu triedy A a Audi A3 ich vlastnými zbraňami. V BMW vymenili bezkonkurenčné jazdné vlastnosti za viac miesta na zadných sedadlách.

Z prvých dvoch generácií modelu BMW radu 1 sa vyrobilo viac ako 1,3 milióna kusov, pričom vozidlo si získalo veľkú obľubu najmä v Európe. Tretia generácia modelu bude mať svetovú výstavnú premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. K dispozícii bude už iba v päťdverovej verzii. Trojdverák je teda taktiež minulosťou.

O chlp menšie

Dĺžka 4 319 mm znamená skrátenie oproti predchádzajúcej generácii o 5 mm. Šírka (teraz 1 799 mm) narástla o 34 mm, zatiaľ čo výška (1 434 mm narástla o 13 mm. S 2 670 mm je rázvor o 20 mm kratší než mala druhá generácia tohto modelu.

Trend zväčšujúcich sa obličiek pokračuje

Už to nie je len BMW X7 a BMW radu 7 po facelifte. K trendu narastajúcich obličiek sa pripája aj najmenší model z portfólia mníchovskej automobilky, čiže s veľkosťou karosérie to nijako nesúvisí, ako by sa mohlo v prípade prvých dvoch menovaných modelov zdať. Aj BMW radu 1 ich má teda väčšie a výraznejšie. Zároveň sú prvýkrát v prípade tohto modelu spojené. Vrcholná verzia M135i xDrive nemá v obličkách tradičné priečky, ale namiesto nich dostali výrazný priestorový výplet inšpirovaný svetom pretekárskych automobilov.

Hra svetla

Prvý raz sa do ponuky BMW radu 1 dostáva elektrické panoramatické strešné okno. Do interiéru tak preniká viac svetla, pričom odhaľuje viac vnútorného priestoru, špičkovú kvalitu materiálov ako aj inovatívne detaily. Tie zahŕňajú podsvietené lišty interiéru debutujúce v BMW ako súčasť zoznamu prvkov dodávaných na želanie. Predstavia sa v troch rôznych vzoroch so šiestimi možnosťami nastavenia farebného podsvietenia a s priehľadnými efektmi. Medzi ďalšie vymoženosti na zvýšenie komfortu a pohodlia patria združené ovládače funkcií kúrenia a klimatizácie ako aj jednoduché ovládanie ďalších jazdných funkcií. Pred radiacou pákou sa navyše nachádza aj ďalší odkladací priestor. Ten sa dá na požiadanie vybaviť bezdrôtovým indukčným nabíjaním mobilných telefónov.

Na prístup k ovládaniu nového operačného systému BMW 7.0 slúžia, po zvolení príslušnej na želanie dodávanej funkcie, aj gestá. Štandardne sa však využívajú dva displeje, ktoré majú vo verzii BMW Live Cockpit Professional, dodávanej na želanie, uhlopriečku až do 10,25 palca. Nový dizajn displeja pred vodičom pripomína tvary nových obličiek BMW a prináša ich aj do interiéru. Stredová dotyková obrazovka s označením Control Display smeruje na vodiča, nachádza sa priamo v jeho zornom poli a má plne nastaviteľný obsah v novom štýle BMW. V ponuke prvkov dodávaných do BMW radu 1 na požiadanie sa prvý raz nachádza aj plnofarebný BMW Head-up Display s 9,2-palcovou uhlopriečkou. Vodičovi poskytuje dôležité informácie bez toho, aby musel spustiť zrak z cesty.

Veľký nárast priestoru

Interiér úplne nového BMW radu 1 je oveľa priestrannejší než jeho predchodca a to najmä v zadnej časti. Jednoduchšie sa do neho vstupuje a priestor na kolená zadných pasažierov sa zväčšil o 33 mm. Zadná časť ponúka s na požiadanie dodávaným posuvným panoramatickým strešným oknom o 19 mm viac priestoru na hlavu. Zadní cestujúci si užijú aj priestor na lakte zväčšený o 13 mm, vodič a predný spolujazdec v tomto prípade získali 42 mm navyše. Objem batožinového priestoru medzigeneračne narástol o 20 l na súčasných 380 l a po sklopení zadných operadiel dosiahne objem 1 200 l. Minimálna šírka batožinového priestoru sa zväčšila o 67 milimetrov. Prvý raz sa do ponuky BMW radu 1 dostala možnosť elektrického ovládania veka batožinového priestoru.

Štyri línie výbavy a jeden vlajkový model

Základný model Advantage dopĺňajú v modelovej ponuke BMW radu 1 ďalšie tri línie výbavy. Navzájom sa líšia detailmi interiéru aj exteriéru. Luxury Line zdôrazňuje elegantné a komfortné zameranie vozidla. K tomu pomáhajú prvky karosérie z lešteného hliníka a čalúnenie sedadiel kožou Dakota. Na ďalších priečkach smerujúcich k vlajkovej lodi BMW M135i xDrive sa nachádzajú výbavy Sport Line s čiernymi prvkami, grafikou rámov okien s vysoko lesklými prvkami Shadow Line z ponuky BMW Individual a športovými sedadlami, ako aj verzia M Sport s doplnkami z lešteného hliníka, špeciálne upravenými otvormi na vstup vzduchu a difúzorom na zadnom nárazníku BMW M vo vysoko lesklej čiernej farbe. Vlajkový model sa vyznačuje prvkami ako vypletaná výplň obličiek BMW, špeciálne tvarované lemy koncoviek výfukového potrubia v sivej farbe Cerium Grey a zadný spojler BMW M vo farbe vozidla.

Prepracovaná kontrola trakcie

Keďže každý správny milovník BMW akceptuje pohon predných kolies iba pri cúvaní, BMW v tlačovej správe o novej „Jednotke“ so všetkých síl ospevuje pohon prednej nápravy. Jedným z jej hlavných argumentov je technológia ARB (aktívny prvok potláčajúci preklz kolies) známa z modelu BMW i3s, ktorá sa prvý raz predstavuje vo vozidle so spaľovacím motorom. Vďaka nej sa dá preklz kolies ovládať oveľa rýchlejšie a citlivejšie ako predtým. Technológia ARB tvorí súčasť štandardnej výbavy BMW radu 1 a využíva ovládanie preklzu kolies, ktoré sa nachádza priamo v riadiacej jednotke motora namiesto toho, aby sa nachádzala v riadiacej jednotke stabilizačného systému DSC. Elimináciou dlhých signálnych dráh sa informácie dostanú do cieľa trikrát rýchlejšie. Vďaka tomu dostane vodič preklzujúce koleso pod kontrolu desaťkrát rýchlejšie. Aktívny člen obmedzovania preklzu kolies úzko spolupracuje s dynamickým stabilizačným systémom DSC a výrazne potláča nedotáčavé prejavy, ktoré sa bežne vyskytujú vo vozidlách s pohonom predných kolies.

Technológia ARB spolupracuje aj so systémom BMW Performance Control (ovládanie miery stáčania vozidla). Tento prvok tvoriaci štandardnú výbavu vozidla BMW radu 1 zlepšuje ovládateľnosť tým, že v prípade potreby pribrzdí vnútorné koleso ešte skôr, ako by sa malo začať preklzovať. Výsledkom sú neutrálne prejavy riadenia.

Vzadu multilink

Okrem štandardného odpruženia s dynamickým nastavením a špeciálnym naladením pre rôzne motorické verzie a okrem odpruženia M Sport so svetlou výškou zníženou o 10 mm sa úplne nové BMW radu 1 na požiadanie dodáva aj s adaptívnym odpružením so systémom VDC (Variable Damper Control).

Vodič si tak pomocou Ovládača jazdného zážitku volí medzi dvoma nastaveniami komfortných alebo športových reakcií odpruženia. Všetky modely úplne nového BMW radu 1 bez ohľadu na motorizáciu dostanú viacprvkové zavesenie zadnej nápravy.

Trikrát nafta, dvakrát benzín

Záujemcovia si môžu objednať nové BMW radu 1 s niektorým z ponuky trojvalcových alebo štvorvalcových motorov ostatnej generácie z rodiny BMW EfficientDynamics. Množstvo detailných úprav sa prejavilo na lepšej spotrebe paliva, nižších emisiách a v niektorých prípadoch aj na vyššom výkone. Všetky motory dostupné pre BMW radu 1 vyhovujú prísnym emisným podmienkam normy Euro 6d-TEMP, zatiaľ čo BMW 116d spĺňa už normu Euro 6d. Benzínové motory dostali filter pevných častíc pre benzínové motory a naftové motory využívajú filter pevných častíc pre naftové motory, absorpčný katalyzátor oxidov dusíka NOx a technológiu SCR (selektívna katalytická redukcia).

Na výber sú tri naftové a dva benzínové motory s výkonmi od 85 kW (116 k) v modeli BMW 116d do 225 kW (306 k) v modeli BMW M135i xDrive. Posledný menovaný motor predstavuje v spomínanom modeli najvýkonnejší 4-valec v ponuke spoločnosti BMW Group. BMW M135i xDrive zrýchli z 0 na 100 km/h iba za 4,8 sekundy (s balíkom M Performance dostupným od 11/2019 klesne táto hodnota na 4,7 sekundy) a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Napriek týmto očarujúcim hodnotám výkonu je kombinovaná spotreba paliva iba 7,1 — 6,8 l/100 km.

Štvorkolka aj samosvor

Okrem pohonu predných kolies bude k dispozícii aj inteligentný pohon všetkých štyroch kolies xDrive, a to pre modely 120d a M135i, kde je už štandardom. Štandardnú výbavu modelu M135i xDrive dopĺňa aj novo vyvinutý mechanický samosvorný diferenciál Torsen, ktorý úpravou svornosti predných kolies dodáva vozidlu ešte športovejšie jazdné vlastnosti.

Diferenciál tvorí súčasť štandardne dodávanej 8-stupňovej automatickej športovej prevodovky Steptronic Sport a obsahuje aj režim Launch Control, ktorý aj na prvom a druhom rýchlostnom stupni púšťa na kolesá plný krútiaci moment s hodnotou 450 Nm. Obratnosť vozidla a jeho chuť po zákrutách zvyšuje v modeli BMW M135i xDrive aj ostrejšie riadenie M Šport. Brzdy M Šport sa vyznačujú excelentnou odolnosťou proti vädnutiu a za každých okolností poskytujú dostatočnú rezervu brzdného výkonu. Riadenie M Šport a brzdy M Šport tvoria súčasť výbavy na želanie aj pre ostatné modely BMW radu 1.

Tri prevodovky

Modely 116d, 118d a 118i sa štandardne dodávajú s prepracovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, zatiaľ čo na požiadanie sa do modelov 116d a 118i montuje 7-stupňová dvojspojková prevodovka Steptronic. Tichšia a jemnejšie radiaca 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic sa na požiadanie dodáva do modelu 118d a štandardne do modelu 120d xDrive, 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic Sport zase do modelu BMW M135i xDrive. Inteligentný softvér umožňuje, aby sa radenie oboch automatických prevodoviek prispôsobilo aktuálnym podmienkam na ceste a v doprave.

Asistenčné systémy z modelov BMW z vyšších radov

Do nového BMW radu 1 sa dostalo mnoho inovatívnych asistenčných systémov vodiča, ktoré pochádzajú z modelov BMW z vyšších radov a majú svoj debut v prémiovej kompaktnej triede. V závislosti od konkrétneho systému dokážu kamery, radary a ultrazvukové snímače nazbierať a vyhodnotiť údaje, ktoré monitorujú okolie vozidla a následne vystríhajú vodiča pred nebezpečenstvom, prípadne dokážu aktívne zasiahnuť do riadenia alebo do bŕzd a tým minimalizovať hroziace riziko. Štandardná výbava na európskych trhoch obsahuje Kolízne varovanie a varovanie pred chodcami s funkciou brzdenia v meste, pričom dokáže vodiča vystríhať aj pred prítomnosťou cyklistov.

Štandardne sa vo vozidlách nachádza aj Lane Departure Warning Syste (Varovný systém opustenia jazdného pruhu) s aktívnym udržiavaním vozidla v jazdnom pruhu, ktorý funguje pri rýchlostiach od 70 do 210 km/h. V ponuke na požiadanie dodávaných asistenčných systémov sa nachádzajú aj Aktívny systém udržiavania rýchlosti použiteľný do rýchlosti 160 km/h (modely s automatickou prevodovkou aj s funkciou Stop & Go) či Driving Assistant obsahujúci Varovný systém zmeny jazdného pruhu, Zadný predkolízny systém a Zadný varovný systém pred premávkou zboku.

Parkovací asistent s inovatívnym asistentom cúvania

BMW radu 1 pomáha aj s parkovaním, a to vo forme na požiadanie dodávaných aktívnych parkovacích senzorov PDC, cúvacej kamery alebo Parkovacieho asistenta. Posledný menovaný umožňuje automatické zaparkovanie na parkovacie miesto, ktoré sa nachádza pozdĺžne alebo kolmo k smeru jazdy. Vozidlo dokáže z parkovacieho miesta aj samostatne vyparkovať. Premiéru v prémiovej kompaktnej triede oslavuje inovatívny Asistent cúvania, ktorý si uloží posledných 50 m jazdy vpred rýchlosťou do 36 km/h, aby v prípade potreby dokázal zacúvať späť a popritom aktívne zasahovať do riadenia a to až do rýchlosti 9 km/h. Vozidlo pritom cúva po rovnakej línii ako išlo vpred.

Mobilný telefón ako kľúč od vozidla

BMW radu 1 prichádza na trh s dvoma novými inteligentnými funkciami dodávanými na požiadanie, ktoré sa predtým objavovali iba v modeloch značky BMW z vyšších radov: digitálny kľúč BMW Digital Key a inteligentný osobný asistent BMW Intelligent Personal Assistant. Na požiadanie dodávaný kľúč BMW Digital Key umožňuje vodičovi, aby odomykal a zamykal svoje vozidlo pomocou mobilného telefónu s použitím technológie vzájomnej komunikácie Near Field Communication (NFC), pričom bežný kľúč už potom nebude potrebovať. Stačí, aby vodič pridržal mobilný telefón pri kľučke vozidla a to aj v prípade, ak je batéria mobilného telefónu vybitá. Motor sa naštartuje po umiestnení mobilného telefónu do svojho priečinku, prípadne na plochu na bezdrôtové nabíjanie. Vodič môže BMW Digital Key sprístupniť až piatim užívateľom. Rovnakú funkciu spĺňa aj karta BMW Key Card. BMW Digital Key je dostupný pre najvyššie rady mobilných telefónov Samsung Galaxy vybavené systémom NFC a využívajúce operačný systém Android 8.0 a vyšší. Táto funkcia na Slovensku momentálne nie je dostupná, no časom sa dostane aj na slovenský trh.

Osobný asistent na palube

Ďalším novým prvkom, ktorý sa dostal do ovládacieho a kontrolného rozhrania úplne nového BMW radu 1, je inteligentný osobný asistent BMW Intelligent Personal Assistant prvý raz predstavený v BMW radu 3 Sedan. Inteligentný osobný asistent BMW Intelligent Personal Assistant je expert na BMW a ovláda všetky funkcie vo vozidle. Ovláda sa hlasovým povelom:  „Hej, BMW“. Vodič potom môže ovládať funkcie a získavať informácie pomocou hlasového ovládania. Inteligentný osobný asistent BMW Intelligent Personal Assistant je virtuálny asistent s vlastnou osobnosťou schopný učiť sa rutinné postupy, obľúbené nastavenia a zvyky.

Následne ich dokáže použiť v primeranom kontexte, prípadne ich pochopiť z bežnej konverzácie. Špeciálnou funkciou medzi ostatnými digitálnymi asistentmi je, že vodič mu môže dať ľubovoľné meno. Digitálny asistent však zatiaľ nerozumie po slovensky. Pokiaľ ho teda vodič chce používať na Slovensku, musí si nastaviť celé rozhranie operačného systému do niektorého z podporovaných jazykov. Medzi podporovanými jazykmi sa nachádzajú angličtina, nemčina, francúzština, taliančina, španielčina či portugalčina.