Kto z nás by nepoznal prezidentské limuzíny od Mercedesu? Deti deväťdesiatok, ako napríklad ja, si pamätajú najmä na legendárnu pullmannovskú W220-tku. Guardy tu však boli ďaleko predtým.
Prvým pancierovým vozidlom Mercedes-Benz bola reprezentačná limuzína Pullman typu Nürburg 460 (W08) predstavená v roku 1928. Toto vozidlo, ako aj objednávka japonského cisárskeho dvora z roku 1930 dvoch pancierových limuzín Pullman typu 770 a.k.a. “Veľkých Mercedesov”, stáli na začiatku týchto jedinečných automobilov.
Back to the Roots
Už tie účinne chránili cestujúcich pred ostreľovaním a výbuchmi. Japonský cisár Hirohito si osobne vybral Pullman typ 770 ako vozidlo primerané svojmu postaveniu, ktoré mu bolo dodané v roku 1935 a v súčasnosti je možné ho vidieť v Múzeu Mercedes-Benz.
Cisára nasledovali mnohé hlavy štátov a politici. V septembri 1963 bol predstavený pancierový legendárny typ 600. V roku 1970 narástla v Latinskej Amerike potreba pancierových vozidiel, na čo bol odpoveďou typ 280 SEL 3.5. Okrem toho vyrábal Mercedes-Benz pancierové vozidlá z konštrukčného radu W 116 v osemvalcovom vyhotovení. Od roku 1980 boli všetky generácie Triedy S (konštrukčné rady 126, 140, 220, 221) a aktuálny model (konštrukčný rad 222) vždy k dispozícii aj vo verzii so špeciálnou ochranou.
Už viac ako deväť desaťročí dôverujú vlády, korunovaní vládcovia a spoločnosti pancierovým vozidlám so známou hviezdou. Aktuálne modely Mercedes-Benz Guard ponúkajú ochranu najvyššieho stupňa až po klasifikáciu VR10.
NEPREHLIADNITE:
Pancierové vozidlá spĺňajú najvyššie triedy ochrany dostupné pre civilné vozidlá a ponúkajú komplexnú všestrannú ochranu. Umožňuje to integrovaná špeciálna ochrana z dielne Mercedes-Benz Guard. Guardy sú vyvíjané od začiatku spolu s bežnými variantmi. Mercedes-Benz dokonca ponúka zadarmo aj školenie bezpečnej jazdy, kde oboznamuje zákazníkov a šoférov s dynamickými vlastnosťami vozidiel Guard. Toto školenie je zahrnuté v cene vozidla a skutočne sa hodí – nie je tajomstvom, že pancierové autá majú pár kíl navyše.
Alchýmia materiálov
Všetky výstužné prvky zo špeciálnej ocele a iných vysokopevných materiálov sú už počas fázy výroby holej karosérie integrované do dutín medzi štruktúrou holej karosérie a vonkajším plášťom, čím cielene zosilňujú základnú štruktúru. Škáry a prechody materiálov sú opatrené inteligentnými systémami prekrytia materiálov. Spodok vozidla je taktiež pancierový.
Dnešné Guary poháňa výkonná V12-ka s výkonom 390 kW (530 k) a krútiacim momentom 830 newtonmetrov pri 1 900 otáčkach za minútu. To však zo zoznamu nadštandardne príjemnej výbavy nie je všetko. Je tu napríklad núdzový systém čerstvého vzduchu, ktorý chráni cestujúcich pred vniknutím dymu alebo dráždivých plynov, hasiace zariadenie s automatickou spúšťacou funkciou alebo výbava pre úrady, ako napríklad sirény, stroboskopické svietidlá a vysielačky.
Nechýba ani batéria na núdzové naštartovanie, poplašný systém v ohrození s jednoduchým ovládaním alebo vonkajší komunikačný systém.
Je z čoho vyberať
Momentálna ponuka pancierových Mercedesov je vskutku rôznorodá, ak ste v poriadku s Triedou S. S tým asi nebude problém, však? Tak poďme ďalej. Je tu:
Mercedes-Maybach S 650 Guard: Ponúka momentálne najvyššiu možnú balistickú triedu ochrany VR10 pre civilné vozidlá a tým pádom je na vrchole civilných vozidiel so špeciálnou ochranou. Od svojej premiéry v roku 2015 je jedinou sériovou limuzínou s touto klasifikáciou priamo od výroby.
So svojou dĺžkou 5 462 milimetrov meria o 200 milimetrov viac ako Trieda S sedan s dlhým rázvorom, z čoho profitujú najmä cestujúci na zadných sedadlách. Sériová výbava zahŕňa riaditeľské sedadlá vľavo a vpravo, či ďalšie exkluzívne detaily. Ponuka možnosti individuálneho prispôsobenia je mimoriadne rozsiahla: želania zákazníka sú najdôležitejšie.
Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard: Od roku 2018 je na celom svete jedinou reprezentatívnou limuzínou pre štátnikov s pancierovaním od výroby a má balistickú ochranu triedy VR9. Kombinácia mimoriadne veľkorysého priestoru s jedinečnými prvkami výbavy ponúka luxus na najvyššej úrovni.
VIP hostia cestujú v smere jazdy na dvoch sériovo dodávaných riaditeľských sedadlách a vychutnajú si najväčší priestor v oblasti nôh v segmente a najkomfortnejšie nastupovanie a vystupovanie. Štyria cestujúci sa usadia tvárou v tvár za deliacou priečkou, ktorá sa spúšťa elektricky. V porovnaní s vozidlami Mercedes-Maybach Triedy S narástla verzia Pullman s dĺžkou 6 500 milimetrov o 1 053 milimetrov. Vďaka výške 1 598 milimetrov, čo je o 100 milimetrov viac, štandardná Trieda S ponúka výrazne viac priestoru na hlavu.
Mercedes-Benz S 600 Guard: V roku 2014 bolo prvým vozidlom, ktoré získalo certifikáciu pre balistickú ochranu najvyššieho stupňa triedy odolnosti VR9. Rázvor dlhej verzie 3 165 milimetrov a celková dĺžka 5 255 milimetrov sa starajú o interiér s veľkorysými rozmermi. Aj pre Triedu S je k dispozícii množstvo možností individuálneho prispôsobenia.
Všetky vozidlá majú certifikácie od Balistického úradu v Ulme a spĺňajú smernicu BRV 2009, znenie 2 (Bullet Resistant Vehicles). Karoséria a sklá musia odolať ostreľovaniu zo zbrane so zodpovedajúcou muníciou s tvrdým oceľovým jadrom. Ochranné opatrenia podľa triedy VR10 odolajú v porovnaní s ochrannými opatreniami triedy VR9 približne o 20 percent väčšej prieraznej sile.
Všetky vozidlá okrem toho účinne chránia svojich cestujúcich proti explóziám trhavín. Na streche, podlahe a stranách spĺňajú kritériá smernice ERV 2010 (Explosive Resistant Vehicles, vozidlá odolné voči výbuchu).
Zdroj: Mercedes-Benz Press