Gordon Murray T.50 je nový McLaren F1. Má V12, manuál a hmotnosť pod tonu!

1938
Zdroj: GMA

Ak sa okolo rýchlych áut pohybujete dlhšie, meno Gordon Murray vám asi niečo povie. Legendárny anglický inžinier, ktorý stojí za niekoľkými legendárnymi automobilmi – medzi nimi aj za McLarenom F1, na dlhý čas najrýchlejším autom sveta – teraz konečne predstavil svoj vlastný superšport.

Narovinu vám poviem – nemyslel som si, že sa niečoho podobného ešte dožijem, a to nemám ešte ani 30.

Zdroj: GMA
Zdroj: GMA

Stará škola, nové technológie

Dámy a páni, privítajte stroj, aký tu nebol už dve desaťročia. Stroj, ktorý je postavený podľa overených receptov na superšport. Alebo nie, inak. Privítajte duchovného nástupcu superšportu, ktorý v roku 1991 túto kategóriu posunul ešte vyššie, do hladiny hyperšportov.

Zdroj: GMA
Zdroj: GMA

Teraz, v roku 2020, prichádza Gordon Murray s prvým automobilom, ktorý bol vyvinutý a vyrobený vo vlastnej réžii. Nová automobilka si hovorí Gordon Murray Automotive (GMA) a jej prvým modelom je táto sivá, pokročilými technológiami a materiálom narvaná placka s označením T.50. Číslo “50” v názve poukazuje na 50-ročnú Murrayovu kariéru v motorizme a milý fakt, že ide o jeho 50. dielo. 

Zdroj: GMA
Zdroj: GMA

Odhliadnuc od všetkých Gordonových projektov, na celom aute je množstvo odkazov práve na F1. Napríklad dvere, ktoré sa otvárajú pomocou závesov na strane a na streche auta, či trojmiestne usporiadanie s vodičom v strede vozidla. Pozornejší si tiež všimnú jasný odkaz na jemne prelisovanej prednej kapote. Ďalším spoločným znamením je dokonale účelový dizajn, ktorý poteší najmä oko technofila. Je v prvom rade funkčný, o čom svedčia nielen jeho krivky, ale aj Murrayove nákresy:

Zdroj: GMA
Zdroj: GMA

Ventilátor? Turbína? Kdeže, vysávač a chladič!

A tiež pár iných technických fines té päťdesiatky. Začnime napríklad malou elektrickou turbínou, ktorá má výkon 8,5 kilowattu a nachádza sa na zadnej časti. Nepoháňa však auto vpred, ale vysáva vzduch spod auta a pritláča ho k zemi podobne, ako to robilo Murrayovo zakázané dielo – monopost Formule 1, Brabham BT46B z roku 1978. Zakázané preto, že okrem masívneho náskoku venovalo jazdcovi aj povinnosť nosiť v monoposte G-oblek a neodpadnúť.

Zdroj: GMA
Zdroj: GMA

Efektivita tohto vetráčiku v zadnej časti je naozaj slušná. Má šesť režimov podľa štýlu jazdy, priemer 400 milimetrov a dokáže sa krútiť až rýchlosťou 7000 otáčok za minútu. Riešenie bežne zvýši prítlak asi o 50 %, v prípade zadupnutia plných bŕzd až dvojnásobne. Murray tvrdí, že z rýchlosti 150 míľ za hodinu (241 km/h) skráti brzdnú dráhu o pekných 10 metrov. Tento systém zároveň motor chladí, pričom znižuje aerodynamický odpor o 12,5 percenta pri zvýšenom výkone o 50 koní.

Zdroj: GMA
Zdroj: GMA

Ďalším pozoruhodným faktom je nízka hmotnosť T.50. Váži len 986 kilogramov, čo znamená ešte o asi 150 kilogramov nižšiu hmotnosť ako F1. V porovnaní s konkurenciou je táto hmotnosť jednoducho smiešna. Monokok váži len asi 150 kilogramov, celý dvanásťvalec Cosworth zasa nepreženie ručičku váhy cez hodnotu 180 kg. Interiér auta je, ako sme už spomenuli, vlastne modernou prerábkou efjednotky, keďže vyzerá presne tak isto, len má tri sedadlá s vodičovým sedadlom v strede a k celému teátru tak maximálne pridáva prístrojový panel s Apple CarPlay a Android Auto. A vlastne ešte dva postranné displeje, ktoré nahrádzajú spätné zrkadlá.

Zdroj: GMA
Zdroj: GMA

Najlepšie na koniec: V12 a manuál!

Samozrejme, teraz hovorím o motore. S jednotkou z F1 má tentoraz spoločnú len koncepciu, nepochádza od BMW, ale od Cosworthu. To znamená, že tesne pred neodložiteľným nástupom elektromobilov sa môžeme tešiť z najkrútivejšieho  dvanásťvalca v histórii ľudstva. Dokáže vygenerovať až 12 100 otáčok za minútu, najvyšší výkon 487,5 kW (663 k) však dosahuje “len” v 10 500 ot./min. Ak je zvolený režim V-Max Boost, vie chvíľkovo zvýšiť výkon na 515 kW (700 koní).

Zdroj: GMA
Zdroj: GMA

To je všetko pekné. No skutočná pecka sa skrýva v zistení, že T.50 má náhon zadných kolies, na ktoré ide výkon cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku Xtrac! Aby sme si však nemysleli, že ide len o obyčajný analógový superšport, T.50 je v skutočnosti mild-hybrid. 48-voltový štartér-alternátor poskytuje výkon 20 kW (27 koní).

Zdroj: GMA
Zdroj: GMA

Toto všetko brzdia karbónovo-keramické brzdy s priemerom 370 mm vpredu, resp. 340 mm vzadu. Je tu dvojité lichobežníkové zavesenie kolies a horizonálne umiestnené jednotky pruženia. Poteší (a vydesí), že trakčná kontrola aj stabilizácia sa dajú úplne vypnúť.

GMA T.50 (podľa názvu super tlačiareň) má vzniknúť v počte 100 kusov, každý jeden má mať cenovku 2,36 milióna libier (2,61 mil. eur) bez dépéháčky. Aj keď ju však zarátate a auto vyplatíte, počkáte si na prvý kus až do roka 2022.

NEPREHLIADNITE: