Zárodok modelu Bugatti Veyron EB 16.4 bol započatý ešte v minulom storočí. Volkswagen sa v roku 1998 rozhodol odkúpiť značku Bugatti a priviesť ju znovu k sláve. Rok na to bola hotová prvá štúdia, Bugatti Veyron EB 18.4, ktorá mala v strede uložený osemnásťvalec v troch radoch po šesť. Po dvoch rokoch zvažovania nakoniec padlo rozhodnutie, že koncept bude mať sériovú podobu.
Kompetentné hlavy však už vtedy vedeli, že Veyron nezarobí jediný cent. Jeho cieľom bolo vyvolať rozruch, nadšenie či až šok automobilovej verejnosti a ukázať, čo sú schopní vyrobiť. Teoreticky bol voz hotový už v roku 2003, avšak kvôli určitým technickým problémom prišiel v perfektnej forme až v septembri 2005.
Pôvod typového označenia pramení v mene Pierre Veyron. Bol to vývojový pilot a pretekár stajne Bugatti, ktorý v roku 1939 vyhral 24h Le Mans za volantom modelu 51A. Písmena EB značia meno zakladeľa automobilky, Ettoreho Bugatti a 16.4 neznamená objem motora, ako si množstvo ľudí myslí. Odkazuje to na 16 valcov a 4 turbá.
Slovenský dizajn
Veyron využíva najkrajší, najšportovejší a samozrejme aj najmenej praktický typ karosérie – kupé (neskôr aj targa). Rozmerovo je pomerne rozumne dlhý (4462 mm), je však až 1998 mm široký a len 1159 mm vysoký. Ako automobil je ale poriadne ťažký, váži až 1888 kg.
Dizajn karosérie je veľmi originálny, krásny a ani v súčasnosti ho nemožno označiť za staromódny. Superšporty týmto starnúcim problémom netrpia a vyzerajú atraktívne aj po dekádach. Zaujímavou informáciou je, že za tvary karosérie je zodpovedný slovenských dizajnér Jozef Kabaň, ktorý momentálne pracuje pod krídlami značky Škoda.
Ohrozený druh pod kapotou
Šestnásť valcov je typických pre značku Bugatti a Nemci sa, našťastie, rozhodli tradíciu zachovať. Prakticky od svojho príchodu až doteraz je jediným osobným produkčným automobilom, ktorý využíva koncepciu šestnástich valcov. Zaujímavosťou takého vysokého počtu valcov je výnimočne kultúrny chod, nakoľko vždy spaľujú naraz až 4 valce. Navyše je tento konkrétny motor zaujímavý aj v tom, že nie je uložený do dvoch radov po 8 (typu V16), ale má kompaktnejšie uloženie W16. Tým je nielen výrazne kratší (zhruba ako V12), ale aj stačia mu len 4 vačkové hriadele na všetkých 64 ventilov. Valce majú prakticky štvorcový tvar, nakoľko vŕtanie aj zdvih je zhodne 86 mm. Kompresný pomer motora je 9:1, čo v konečnom dôsledku dáva objem až 8 litrov. Celkovo sa váha tohto agregátu pohybuje okolo 400 kg.
Cesta za rýchlostnými rekordmi bez prepĺňania je dnes veľmi obtiažna a tak aj v tomto prípade sa stretávame s turbodúchadlom. Pardon, so štyrmi turbodúchadlami. Sú poháňané klasicky výfukovými plynmi a na rozdiel od použitia dvoch väčších “slimákov” motor disponuje použiteľným krútiacim momentom už vo veľmi nízkych otáčkach (už jemne nad voľnobehom má 730 Nm). Vznikli dve verzie – slabšia má výkon 1001 koní a krútiaci moment 1250 Nm, tá silnejšia ponúka až 1200 konských síl a 1500 Nm krútiaceho momentu.
Táto masívna sila je prenášaná na všetky štyri kolesá permanentne cez sedemstupňovú automatickú dvojspojkovú prevodovku DSG. Od tej vo VW či Škodách sa však výrazne odlišuje, dokáže totiž preniesť až 1750 Nm.
Dynamické možnosti
Napriek brutálnej váhe je tento enormný výkon schopný automobil veľmi slušne rozbehnúť. Čas zrýchlenia 0-100 km/h, ktorý je len 2,5 sekundy, je aj v dnešnej bode jeden z tých najlepších. Pokračujúc na dvestovku mu to trvá 7,3 s a 300 km/h má na tachometri za iba 16,7 s. 1 001-koňová verzia má maximálnu rýchlosť 407 km/h, ktorú aj overil James May v relácii Top Gear. Pre zaujímavosť dodávame, že agregát pri maximálnej rýchlosti potrebuje až 45 000 litrov vzduchu každú minútu (dostatok pre jedného človeka na štyri dni).
Variant Super Sport, ktorého výkon sa posunul na hranicu dvanástich stoviek koní, je schopný vyvinúť až 430 km/h. Z bezpečnostných dôvodov je však priškrtený na 415 km/h, nakoľko neexistujú pneumatiky, ktoré by zniesli takú rýchlosť. Bugatti Veyron využíva špeciálne pneumatiky Michelin PAX, ktoré boli vyvinuté na mieru. Oba páry sa obúvajú do 20-palcových diskov, avšak predné sú široké 245 mm a zadné až 365 mm. Ich cena je zhruba 23 tisíc eur za set.
Ekonomickosť je jeho veľmi slabou stránkou
Spotreba tohto motora bola azda na poslednom mieste, na ktorú sa konštruktéri zamerali. Potrebnejšia je efektivita spaľovania, ktorá zvyšuje výkon a síce súčasne aj znižuje spotrebu. Pri takto obrovskom motore, navyše prepĺňaným až štyrmi turbami, je však nemožné jazdiť za nízke hodnoty. Podľa oficiálne deklarovaných čísel v meste má “žrať” až 40 l/100 km! Rovnako sa nielen “grínpisákom” roztočí hlava z údaja o emisii CO2 v meste – 960 g/km. Pri normálnej jazde mimo mesta je schopný jazdiť za relatívne príjemných 14 litrov vypúšťajúc 350 g CO2/km. Jazdou maximálnou rýchlosťou však spotreba exponenciálne rastie a dosahuje až 123 l/100 km.
Aerodynamika
Ako sme vám už priblížili extrémne ekonomické hodnoty spaľovania v predošlom odstavci, tento francúzsky hyperšport ani omylom nie je autom na spotrebu. Preto aerodynamika nie je uspôsobená na nízky odpor vzduchu a preto je koeficient odporu až 0,41, pri znížení svetlej výšky 0,36. Veyron potrebuje extrémny prítlak vzduchu, inak by tak vysokú maximálnu rýchlosť nebolo možné dosiahnuť. A ak áno, tak len s veľmi vysokým nebezpečenstvom nestability.
Veyron disponuje aktívnym výsuvným zadným spojlerom, ktorého sklon a výška je počas jazdy automaticky nastavovaná podľa rýchlosti či brzdenia. V bežnom režime sa pri 220 km/h vysunie naplno a vytvára prítlak o sile 350 kg. V rovnaký moment sa automobil prikrčí na svetlú výšku 9 cm.
Na aerodynamiku nadväzujú chladiče. Tých je to tu naozaj veľa. Presnejšie desať. Tri z nich sa starajú o chladenie stlačeného vzduchu z túrb, ďalšie tri chladia motor samotný, potom je potrebné chladiť motorový olej, prevodový olej a olej v diferenciáloch. Navyše aj klimatizačná jednotka potrebuje jeden.
Brutálne brzdy
Keď už človek postaví taký hypersilný a ťažký kolos, je potrebné ho aj zastaviť. Na to Veyron využíva prevŕtané, ventilované, karbón-kompozitné, silikónom vystužené brzdové kotúče s priemerom až 400 mm na prednej a 380 mm na zadnej náprave s hliníkovými strmeňmi s ôsmimi (vpredu), resp. šiestimi piestikmi (vzadu). Táto sústava dokáže veľké kupé zastaviť zo 400 km/h do pokoja len za desať sekúnd na vzdialenosti pol kilometra. Obdivuhodná je aj decelerácia 100-0 km/h – uskutoční sa na dĺžke 31,4 m v priebehu len 2,3 s.
Ako dodatočnú brzdiacu silu používa aj takzvanú aerodynamickú brzdu. Túto funkciu plní zadné výsuvné krídlo, ktoré sa dokáže nakloniť vpred v uhle 55° a vytvoriť tak cca. 70-percentný deceleračný účinok brzdového systému bežného automobilu. Veyron údajne dokáže vyvinúť pri brzdení silu až 3,1 g!
Procedúra k dosiahnutiu maximálnej rýchlosti
Rozhodnutie o výstupe na vrchol nie je možné urobiť len tak počas jazdy. Je potrebné na to auto mierne pripraviť. Preto je bežná maximálna rýchlosť “len” asi 375 km/h. Na dosiahnutie vyše 400 km/h je potrebné za pokoja vozu zasunúť špeciálny kľúč z ľavej strany vodičovej sedačky, na podnet čoho riadiaca jednotka rozhodne, či je automobil pripravený na túto jazdu. Kladnou odpoveďou je uzavretie predných klapiek difúzora, zadné krídlo sa takmer úplne zasunie a Veyron klesne k zemi na vzdialenosť len 6,5 cm. Týmto je tiež optimalizovaný účinok posilňovača riadenia a režim “Top Speed” je aktivovaný.
Špeciálne edície
Samotný Veyron je veľmi raritným automobilom, avšak v rámci jeho života bolo vytvorených množstvo ďalších exkluzívnych edícii. Niektoré z nich boli obmedzené na zopár kusov (edícia World Record Car vznikla v počte 8 ks), viaceré sú však jediné svojho druhu. Takou je napríklad edícia Ettoré Bugatti, Jean Bugatti, La Finale a pod. Jeden kúsok sa navyše ušiel aj dubajským policajtom.
Ocenenia a názory
Okrem dvoch rekordov v maximálnej rýchlosti (407 km/h v roku 2005, 431 km/h v roku 2010) si Bugatti Veyron vyslúžilo mnoho uznania aj od novinárov. Top Gear ho prehlásil za najlepší automobil roku 2005 a tiež za auto dekády (2000 – 2009). Jeremy Clarkson o ňom povedal, že je to “najlepšie auto, aké bolo kedy vyrobené a najlepšie auto, ktoré kedy budeme vidieť v našom živote”.
Gordon Murray, dizajnér McLarenu F1, do príchodu Veyronu najrýchlejšieho auto na svete, sa tiež vyjadril k francúzsko-nemeckému hyperšportu. Prehlásil, že je to neuveriteľne detinská vec, že jediná vec, ktorú to dokáže, je zrýchlenie a maximálna rýchlosť – jednoducho úzko zameraný. Neskôr si ho však vyskúšal a pohonné ústrojenstvo si pochvaľoval.
Rebríček zaujímavých faktov
1. Teplotné straty obrovského šestnásťvalca pri jazde maximálnou rýchlosťou sú tak vysoké, že by dokázali vykurovať až 10 rodinných domov počas jednej celej zimy.
2. Pri 400 km/h pre Veyron špeciálne vyvinuté pneumatiky od Michelinu vydržia len 15 minút. To však šoféra vôbec trápiť nemusí, stolitrová nádrž benzínu bude prázdna už po 12 minútach.
3. Jeho brzdy znesú teplotu až 1800 °C.
4. Bugatti Veyron je zložený z troch častí, ktoré spolu drží len 14 skrutiek.
5. Ide o svetovo prvé produkčné auto s výkonom cez 1 000 koní.
6. Vyrobiť jeden celý chladič trvá 15 hodín. Vynásobte si to počtom všetkých chladičov vo Veyrone a zistíte, že ak by sa robili postupne, trvalo by to vyše 6 dní.
7. Palivové čerpadlo je osemkrát výkonnejšie ako pri bežnom automobile.
8. Zváranie palivovej nádrže do hotového tvaru trvá 8 hodín.
9. Pneumatiky Michelin PAX nenájdete na žiadnom inom aute. Zadné plášte sú široké takmer 370 mm, čo je zhruba dvojnásobok pri bežnom vozidle. Navyše ak ich treba vymeniť, Veyron musí prísť do Francúzska na výmenu, ktorá spolu stojí až 64 tisíc eur.
10. Na každom vyrobenom Veyrone koncern Volkswagen stratí až 5,7 milióna eur.
Záver
Možno vás hneď na začiatku pobúril titulok, v ktorom Veyron opisujem ako “neprekonateľný”. Áno, v súčasnosti existuje už mnoho rýchlejších, ľahších či inak vyspelejších hyperšportov. Veyron však prakticky túto triedu založil. Bol prvým produkčným autom na svete, ktoré malo výkon cez 1000 koní. Bol prvým, ktorý zdolal 400 km/h tiež ako sériový model.
Je mimoriadne exkluzívny, srší z neho nepredstaviteľná aura a navždy sa zapísal do automobilovej histórie. Preslávil sa tak veľmi, že dnes pozná Veyron prakticky aj automobilový laik. Bugatti Veyron stanovilo nové štandardy, nový pohľad na najvýkonnejšie autá na svete. Dokázalo to, čo nič iné dovtedy nebolo schopné predviesť. Jednoducho – Veyron sa stal etálonom.
Verzia
|
štandardná / Grand Sport
|
Super Sport / Grand Sport Vitesse
|
Objem
|
7 993
|
7 993
|
Vŕtanie a zdvih
|
86 x 86 mm
|
86 x 86 mm
|
Rozloženie valcov
|
W16
|
W16
|
Ventily, vačkové hriadele
|
64, 4
|
64, 4
|
Kompresný pomer
|
9:1
|
9:1
|
Výkon v k (kW)
|
1 001 (736)
|
1 200 (883)
|
otáčky za minútu
|
6 000
|
6 400
|
Krútiaci moment (Nm)
|
1 250
|
1 500
|
otáčky za minútu
|
2 200 – 5 500
|
3 000 – 5 000
|
Prevodovka
|
DSG
|
DSG
|
Pohon
|
AWD (Haldex)
|
AWD (Haldex)
|
Distribúcia výkonu (p/z)
|
45:55
|
45:55
|
Hmotnosť (kg)
|
1 888
|
1 888
|
0-100 km/h (s)
|
2,5
|
2,5
|
0-200 km/h (s)
|
7,3
|
6,7
|
0-300 km/h (s)
|
16,7
|
14,6
|
400-0 km/h (s)
|
10
|
10
|
Maximálna rýchlosť (km/h)
|
407
|
431
|
Končí sa jedna éra a čoskoro sa začne ďalšia. Bugatti Veyron dopísalo poslednú stránku svojho života ako nové auto. Odteraz si ho záujemcovia budú môcť kúpiť len ako jazdenku, ktorá navyše časom bude stúpať na cene. Aká však bola táto etapa?