BMW 5 E39 má 30 rokov, môžete požiadať o veteránske značky!

399

Znie to neuveriteľne, ale štvrtá generácia BMW radu 5 (E39) bola skutočne predstavená v septembri 1995 a tento rok oslavuje svoje 30. narodeniny. Podľa slovenských zákonov o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, tak už môžeme nemeckú manažérsku ikonu oficiálne nazývať historickým vozidlom. 

V porovnaní s predchodcom (generácia E34) predstavovala vtedajšia novinka výrazný technologicky pokrok. Päťka dostala celohliníkový podvozok či hrebeňové riadenie. Precízna práca vývojárov znamenala, že auto kombinovalo športový charakter s mimoriadne komfortnými jazdnými vlastnosťami. Pre mnohých je E39 dodnes vysnívaným autom.

Prvý bol sedan 

V roku 1995 predstavila značka BMW iba karosársku verziu sedan a pod kapotu ste si vtedy mohli objednať výhradne radové 6-valcové motory – dvojlitrové alebo väčšie. Pre rodiny praktickejšie kombi prišlo na trh v roku 1997 a o rok neskôr sa dočkali aj tí najnáročnejší, do predaja vstúpilo BMW M5 s motorom V8 s výkonom 294 kW (400 k).

Päť rokov po spustení výroby sa štvrtá generácia BMW radu 5 dočkala modernizácie – pribudli prvky ako „angel eyes“ či okrúhle hmlovky. Zmenila sa aj ponuka motorov, úpravou prešli verzie 520i (125 kW/170 k), 525i (141 kW/190 k) či 530i (170 kW/230 k). Práve tieto silné benzínové motory dnes patria k tým najvyhľadávanejším a najhodnotnejším na trhu s ojazdenými autami.

Zopár prvých kusov 

V roku 2003 nastala generačná výmena, BMW predstavilo piatu generáciu s označením E60. Práve v tomto roku bavorská automobilka ukončila výrobu sedanu, no verzia kombi sa vyrábala ešte asi rok, potom už bola ukončená aj tá. Vlastniť BMW radu 5 generácie E39 z roku 1995 je však vzácnosť – podľa dobových správ bol oficiálny predaj spustený až v januári 1996.

Pre zaujímavosť ešte pridávame parametre, ktorými sa v roku 1998 pýšilo BMW M5:

Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,3 sekundy

Maximálna rýchlosť:  250 km/h, po odblokovaní 300 km/h.