Nezúčastnenému človeku to muselo pripadať, akoby sa niekto pomýlil a nahral na facebook omylom fotografiu utajovaných noviniek. Je to však skutočne tak – po tom, čo nám asi pred mesiacom Dacia ukázala na facebooku zbežnú podobu nových ťažiskových modelov, máme konečne možnosť vidieť ich v detailoch. A je to úplne iná liga, ako doteraz!
V prvom rade sa zmenila celá platforma – Dacia už nestavia na desaťročia známom základe, ale na zbrusu novej platforme, ktorú používa aj materský Renault. Nové autá tak budú podstatne bezpečnejšie a tuhšie ako doteraz, pričom ponúknu mnohé komfortné prvky.
Pod kapotou menšia revolúcia
Trojica prešla na platformu CMF používanú najnovším Renaultom Clio, čím získala množstvo komfortných a bezpečnostných prvkov. Vezmime si napríklad elektrický posilňovač riadenia a LED svetlomety, ktoré v porovnaní s halogénovými svetlometmi používanými pri modeloch predchádzajúcej generácie zväčšujú dĺžku lúča o 37 percent a šírku o 9 percent. Medzi ďalšie relevantné príklady patrí asistent núdzového brzdenia, výstraha mŕtveho uhla (v Dacii, áno?), parkovací asistent (s prednými a zadnými senzormi, spätná kamera) alebo dokonca asistent rozjazdu do kopca s elektronickou ručnou brzdou.
Podľa posledných trendov, z ponuky motorov vypadol turbodiesel. Vypustenie osvedčeného 1,5-litrového agregátu dCi znamená, že nové modely Dacia budú k dispozícii výlučne s trojvalcovými motormi. Základnou jednotkou bude atmosférický 1,0-litrový motor s výkonom 65 koní a päťstupňovým manuálom, ale iba pre bežné Sandero a Logan. Drsné Sandero Stepway sa s týmto základným agregátom nebude predávať.
Ďalšou jednotkou v ponuke je známy motor s objemom 0,9 litra a výkonom 90 koní, ktorý môže byť kombinovaný so šesťstupňovým manuálom, resp. variátorom. Najvýkonnejším modelom je potom 100-koňové TCe, ktorý dokáže spaľovať aj benzín, aj LPG. Jeho 50-litrová nádrž na plyn je umiestnená presne tam, kde by ste bežne našli rezervné koleso. Spolu s 50-litrovou benzínovou nádržou môže vozidlo Sandero prejsť viac ako 1 300 kilometrov. Verzia s LPG je tiež čistejšia a v priemere dosahuje o 11 percent nižšie emisie CO2 ako ekvivalentný model TCe.
Pre ďalšiu úsporu paliva je tiež štandardne montovaný systém stop/start. hospodárnosti prevádzky má pomôcť dokonca aj nová CVT prevodovka, ktorá nahradila vulgárne pomalý robotizovaný manuál Easy R. Podľa Dacie prináša plynulejšie radenie rýchlostných stupňov a lepšiu akceleráciu, čo by však pravdepodobne zvádla aj sústava zle platených, hladných škriatkov.
Ustúpte, prichádza úroveň!
Dizajnérsky je Sandero aj Logan oveľa sofistikovanejšie ako starnúce modely, ktoré nahrádzajú. Obzvlášť to platí v interiéri, ktorý je o minimálne o dve úrovne vyššie, ako doteraz. Autá s nižšou výbavou dostávajú vzdialený multimediálny systém s názvom „Media Control“ s praktickou, odnímateľnou podporou smartfónov, zatiaľ čo tie drahšie majú tabletóznu dotykovú obrazovku s 8″ rozmermi.
Ten pravý informačno-zábavný systém sa však volá Media Display a má podporu Android Auto a Apple CarPlay. Vyšší rad, Media Nav, pridáva nielen navigáciu, ako naznačuje názov systému, ale dokonca aj bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay. V závislosti od infotainmentu sú vozidlá vybavené dvoma, štyrmi alebo šiestimi reproduktormi, zatiaľ čo 3,5-palcový digitálny displej oddeľuje analógové číselníky prístrojového panelu. Pripojenie Bluetooth a USB je štandardným vybavením v každej výbave.
Aj napriek tomu, že nové modely budú aj naďalej vstupnými prostriedkami do sveta súčasného motorizmu, Dacia pripravila pre zákazníkov celkom bohatú selekciu dostupnej výbavy. V závislosti na trhu budú štandardne alebo voliteľne k dispozícii tieto doplnky: Bezkľúčový prístup, vyhrievané predné sedadlá, automatická klimatizácia (s digitálnym displejom), cúvacia kamera, elektrická parkovacia brzda, automatické stierače a diaľkové odblokovanie kufra. Modely Sandero budú k dispozícii tiež s elektronicky ovládaným strešným oknom, po prvý raz v aute značky Dacia.
Naozaj veľa miesta
Pozrime sa na rozmery noviniek. Sandero môže vo svojom batožinovom priestore pobrať až 328 litrov nákladu, zatiaľ čo silueta Loganu vytvára potenciál pre veľkorysý batožinový priestor s objemom 528 litrov. Pre väčšiu flexibilitu je k dispozícii výškovo nastaviteľná podlaha batožinového priestoru a ďalších 21 litrov objemu nákladu, akonáhle započítate odkladacie priestory v dverách a stredovú lakťovú opierku.
Za zmienku stojí Sandero Stepway, ktoré dostalo veľkorysú svetlú výšku 174 milimetrov, resp. o 41 milimetrov viac ako bežné Sandero. Okrem toho nadobudlo plastové obloženie karosérie a drsné strešné lyžiny. Myslíte si, že to, čo pri Stepway drží pneumatiku na mieste, sú zliatinové disky? Nebuďte smiešni, sú to len renaulťácke FlexWheels – plastové kryty kolies na oceľových diskoch, ktoré sú od “elektrónov” na nerozoznanie.
V prípade modelu Stepway je k dispozícii voliteľná súprava so vzhľadom diamantového výbrusu.
Logan je o 3,6 centimetra dlhší ako predtým a dodáva sa s obrovským priestorom pre nohy pasažierov a praktickými stolčekmi, z ktorých budú taxikári na vetvi. Ďalším esom v rukáve sedanu je odnímateľný organizér kufra, ktorý rozdeľuje náklad na štyri rôzne sektory. Samotný kufor je prístupnejší po tom, čo automobilka znížila výšku nakladacej hrany o 19 milimetrov.
Prechod na architektúru CMF známu z modelu Clio umožnil Rumunom zvýšiť pevnosť a tuhosť karosérie. V spodnej konštrukcii motorového priestoru a v priestore pre cestujúcich sú nové nosníky a úchyty spolu s tlakovými senzormi namontovanými na dverách, ktoré v prípade nárazu aktivujú hlavovú clonu a bočné airbagy. A mimochodom, sú tu aj nové kľučky dverí, ktoré dostali konečne dôstojný mechanizmus otvárania.
Dacia sľubuje, že nové prírastky zsotanú najefektívnejčím využitím vašich peňazí v B segmente. Všetko však uvidíme na isto až potom, keď sa Sandero, Sandero Stepway a Logan začnú predávať. A predovšetkým pre nás – testovať!