61 FOTOGRAFIÍ: Nová Dacia Logan a Sandero v detailoch. Sú to úplne iné autá!

10258
Zdroj: TS Dacia

Nezúčastnenému človeku to muselo pripadať, akoby sa niekto pomýlil a nahral na facebook omylom fotografiu utajovaných noviniek. Je to však skutočne tak – po tom, čo nám asi pred mesiacom Dacia ukázala na facebooku zbežnú podobu nových ťažiskových modelov, máme konečne možnosť vidieť ich v detailoch. A je to úplne iná liga, ako doteraz!

V prvom rade sa zmenila celá platforma – Dacia už nestavia na desaťročia známom základe, ale na zbrusu novej platforme, ktorú používa aj materský Renault. Nové autá tak budú podstatne bezpečnejšie a tuhšie ako doteraz, pričom ponúknu mnohé komfortné prvky.

Pod kapotou menšia revolúcia

Trojica prešla na platformu CMF používanú najnovším Renaultom Clio, čím získala množstvo komfortných a bezpečnostných prvkov. Vezmime si napríklad elektrický posilňovač riadenia a LED svetlomety, ktoré v porovnaní s halogénovými svetlometmi používanými pri modeloch predchádzajúcej generácie zväčšujú dĺžku lúča o 37 percent a šírku o 9 percent. Medzi ďalšie relevantné príklady patrí asistent núdzového brzdenia, výstraha mŕtveho uhla (v Dacii, áno?), parkovací asistent (s prednými a zadnými senzormi, spätná kamera) alebo dokonca asistent rozjazdu do kopca s elektronickou ručnou brzdou.

Podľa posledných trendov, z ponuky motorov vypadol turbodiesel. Vypustenie osvedčeného 1,5-litrového agregátu dCi znamená, že nové modely Dacia budú k dispozícii výlučne s trojvalcovými motormi. Základnou jednotkou bude atmosférický 1,0-litrový motor s výkonom 65 koní a päťstupňovým manuálom, ale iba pre bežné Sandero a Logan. Drsné Sandero Stepway sa s týmto základným agregátom nebude predávať.

Ďalšou jednotkou v ponuke je známy motor s objemom 0,9 litra a výkonom 90 koní, ktorý môže byť kombinovaný so šesťstupňovým manuálom, resp. variátorom. Najvýkonnejším modelom je potom 100-koňové TCe, ktorý dokáže spaľovať aj benzín, aj LPG. Jeho 50-litrová nádrž na plyn je umiestnená presne tam, kde by ste bežne našli rezervné koleso. Spolu s 50-litrovou benzínovou nádržou môže vozidlo Sandero prejsť viac ako 1 300 kilometrov. Verzia s LPG je tiež čistejšia a v priemere dosahuje o 11 percent nižšie emisie CO2 ako ekvivalentný model TCe.

Pre ďalšiu úsporu paliva je tiež štandardne montovaný systém stop/start. hospodárnosti prevádzky má pomôcť dokonca aj nová CVT prevodovka, ktorá nahradila vulgárne pomalý robotizovaný manuál Easy R. Podľa Dacie prináša plynulejšie radenie rýchlostných stupňov a lepšiu akceleráciu, čo by však pravdepodobne zvádla aj sústava zle platených, hladných škriatkov.

Zdroj: TS Dacia
Zdroj: TS Dacia

Ustúpte, prichádza úroveň!

Dizajnérsky je Sandero aj Logan oveľa sofistikovanejšie ako starnúce modely, ktoré nahrádzajú. Obzvlášť to platí v interiéri, ktorý je o minimálne o dve úrovne vyššie, ako doteraz. Autá s nižšou výbavou dostávajú vzdialený multimediálny systém s názvom „Media Control“ s praktickou, odnímateľnou podporou smartfónov, zatiaľ čo tie drahšie majú tabletóznu dotykovú obrazovku s 8″ rozmermi.

Ten pravý informačno-zábavný systém sa však volá Media Display a má podporu Android Auto a Apple CarPlay. Vyšší rad, Media Nav, pridáva nielen navigáciu, ako naznačuje názov systému, ale dokonca aj bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay. V závislosti od infotainmentu sú vozidlá vybavené dvoma, štyrmi alebo šiestimi reproduktormi, zatiaľ čo 3,5-palcový digitálny displej oddeľuje analógové číselníky prístrojového panelu. Pripojenie Bluetooth a USB je štandardným vybavením v každej výbave.

Zdroj: TS Dacia
Zdroj: TS Dacia

Aj napriek tomu, že nové modely budú aj naďalej vstupnými prostriedkami do sveta súčasného motorizmu, Dacia pripravila pre zákazníkov celkom bohatú selekciu dostupnej výbavy. V závislosti na trhu budú štandardne alebo voliteľne k dispozícii tieto doplnky: Bezkľúčový prístup, vyhrievané predné sedadlá, automatická klimatizácia (s digitálnym displejom), cúvacia kamera, elektrická parkovacia brzda, automatické stierače a diaľkové odblokovanie kufra. Modely Sandero budú k dispozícii tiež s elektronicky ovládaným strešným oknom, po prvý raz v aute značky Dacia.

Zdroj: TS Dacia
Zdroj: TS Dacia

Naozaj veľa miesta

Pozrime sa na rozmery noviniek. Sandero môže vo svojom batožinovom priestore pobrať až 328 litrov nákladu, zatiaľ čo silueta Loganu vytvára potenciál pre veľkorysý batožinový priestor s objemom 528 litrov. Pre väčšiu flexibilitu je k dispozícii výškovo nastaviteľná podlaha batožinového priestoru a ďalších 21 litrov objemu nákladu, akonáhle započítate odkladacie priestory v dverách a stredovú lakťovú opierku.

Za zmienku stojí Sandero Stepway, ktoré dostalo veľkorysú svetlú výšku 174 milimetrov, resp. o 41 milimetrov viac ako bežné Sandero. Okrem toho nadobudlo plastové obloženie karosérie a drsné strešné lyžiny. Myslíte si, že to, čo pri Stepway drží pneumatiku na mieste, sú zliatinové disky? Nebuďte smiešni, sú to len renaulťácke FlexWheels – plastové kryty kolies na oceľových diskoch, ktoré sú od “elektrónov” na nerozoznanie.

Zdroj: TS Dacia
Zdroj: TS Dacia

V prípade modelu Stepway je k dispozícii voliteľná súprava so vzhľadom diamantového výbrusu.

Zdroj: TS Dacia
Zdroj: TS Dacia

Logan je o 3,6 centimetra dlhší ako predtým a dodáva sa s obrovským priestorom pre nohy pasažierov a praktickými stolčekmi, z ktorých budú taxikári na vetvi. Ďalším esom v rukáve sedanu je odnímateľný organizér kufra, ktorý rozdeľuje náklad na štyri rôzne sektory. Samotný kufor je prístupnejší po tom, čo automobilka znížila výšku nakladacej hrany o 19 milimetrov.

Zdroj: TS Dacia
Zdroj: TS Dacia

Prechod na architektúru CMF známu z modelu Clio umožnil Rumunom zvýšiť pevnosť a tuhosť karosérie. V spodnej konštrukcii motorového priestoru a v priestore pre cestujúcich sú nové nosníky a úchyty spolu s tlakovými senzormi namontovanými na dverách, ktoré v prípade nárazu aktivujú hlavovú clonu a bočné airbagy. A mimochodom, sú tu aj nové kľučky dverí, ktoré dostali konečne dôstojný mechanizmus otvárania.

Dacia sľubuje, že nové prírastky zsotanú najefektívnejčím využitím vašich peňazí v B segmente. Všetko však uvidíme na isto až potom, keď sa Sandero, Sandero Stepway a Logan začnú predávať. A predovšetkým pre nás – testovať!