5 rodinných off-roadov do 10 000 eur: Od legiend po škaredé káčatko

14234

Rodinný off-road je skvelá myšlienka  a dnes už nemusí byť ani taká drahá. Pozrite si zoznam piatich áut pre rodinné výlety mimo spevnených a nespevnených ciest do 10 000 eur.

1Land Rover Discovery

Zdravý a praktický stred medzi luxusným plnotučným Range Roverom a legendárnym Defenderom je skutočne skvelou voľbou pre rodiny s náročnými koníčkami. Osobne ide o môjho favorita, keďže je jeho dizajn tak úžasne nadčasový, že bude vyzerať robustne a moderne ešte minimálne najbližších 10 a viac rokov.

Discovery nie je ani zďaleka takým pojmom, akým je napríklad Range Rover alebo Defender. Prvé kusy Série 1 vtrhli mimo spevnené cesty len v roku 1989 a tie sa udržali pri živote do roku 1998. Discovery 3 však prinieslo v roku 2004 poriadny skok vpred….a do boku. Andy Wheel nakreslil jednu z najkrajších krabíc na kolesách, ktorej motorová časť a kabína stojí na samonosnej karosérii.

Kvôli komplikovaným produkčným postupom je však celá “kasňa” neskôr namontovaná na rebrinový rám, ktorý obsahuje odpruženie a prevodovku. Hmotnosť auta síce atakuje tri tony, no je extrémne pevné. Trojka mala pod kapotou 2,7-litrový naftový šesťvalec Jaguar, ktorý bol však na obrie auto pomerne slabý, 4-litrový benzínový šesťvalec od Fordu a ku koncu životného cyklu aj dvojnásobne preplňovaný naftový trojliter, ktorý je zaručene najlepšou voľbou. Vrcholom bol preplňovaný vidlicový osemvalec bežiaci na benzín a preplňovaný kompresorom.

Discovery 3 ako prvý z dvoch generačných stupňov druhej generácie modelu je poznačený stereotypmi o katastrofálnej nespoľahlivosti. Na druhej strane, množstvo majiteľov nezažilo so svojím autom do nájazdu 150 000 kilometrov jediný závažnejší servisný zásah. Nechoďme však okolo horúcej kaše. Disco 3 má toho na “rováši” mnoho. Najväčším strašiakom je vzduchový podvozok. Poškodený vak môže odstaviť kompresor, ktorý vás vyjde na sumu okolo 1000 eur.

Pri testovacej obhliadke teda “nafúknite” podvozok na najvyššiu výšku a tlmiace mechy polejte mydlovou vodou, aby ste videli, ktoré z nich sú deravé a ktoré je nutné vymeniť. Výmena mechu za nový vás vyjde na sumu okolo 400 eur aj s prácou, v závislosti od servisu. Obrími strašiakmi sú taktiež predný a zadný diferenciál.

Pokiaľ pri konštantnej rýchlosti počujete buď od prednej alebo od zadnej nápravy hukot, môže ísť o suché ložiská. Pre potvrdenie tejto teórie vypustite z diferenciálu trošku oleja do priehľadnej nádobky. Pokiaľ sa budú v oleji nachádzať kovové čiastočky, prevody sú zničené a bude nutné vymeniť celý diferenciál. Takéto divadlo začína na sume vyššie nad hranicou 1000 eur.

Land Rover Discovery 3 u nás nie je žiadny jednorožec. Do hranice 10 000 eur sú na našom trhu k dispozícii výhradne exempláre s 2,7-litrovým naftovým šesťvalcom a 6-stupňovým automatom. Nájazd okolo 200 000 kilometrov síce nie je problematický, no autu s “nalietanými” 350 00 kilometrami sa radšej vyhnite. Na druhej strane, nemáte problém naraziť na kúsok, ktorý má šnorchel, navijak či predný pevnostný nárazník. Trojlitrové naftové šesťvalce s dvojicou turbodúchadiel nájdete od sumy okolo 14 000 eur. Sú to ročníky 2010, no stále ide o luxusné a žiadané autá.

2Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser má v životopise jednu neuveriteľne reprezentatívnu položku. Používa ich totiž Organizácia Spojených Národov (OSN) na mierových misiách v tých najnehostinnejších kútoch sveta. Slovenské hory či mestá sú aj z tohto dôvodu pre legendárny off-road prechádzka ružovou záhradou. V roku 2019 dosiahli predaje modelu hranicu 10 miliónov kusov.

Pod kapotou generácie J90 fungovala plejáda robustných štvorvalcov a jeden benzínový šesťvalec. Benzínový štvorvalec bol len jeden a disponoval objemom 2,7 litra. Naftové štvorvalce boli prevažne trojlitrové, s jednou výnimkou, s objemom 2,8 litra. Generácia J120, predstavená v roku 2002, si ponechala v ponuke trojicu 3-litrových naftových štvorvalcov známych z predchodcu. Na výber máte taktiež z celej plejády prevodoviek, ktorá sa v závislosti od motorizácie pohybuje od 4 a 5-stupňových automatov až po 5 a 6-stupňové manuály.

Zoznam problematických miest je pri Land Cruiseroch omnoho menší než v prípade Discovery. Najviac problemovým miestom sú automatické prevodovky. Prípadné komplikácie sa prejavujú problematickým preraďovaním, čo môže znieť až primitívne logicky, no väčšinou nie je táto diagnóza doplnená žiadnym nepríjemným zvukovým sprievodom. Ide o ťažkosti s radičmi prevodových stupňov, ktoré bude nutné vymeniť.

Dobrou správou je, že výmena celej prevodovky je vyložene sviatočným prípadom a musí byť zapríčinená extrémnym mechanickým poškodením. Land Cruiser je ťažké auto, ktorého tlmiče dostávajú pekne zabrať. Sú však známe tečením oleja, ktoré môže indikovať mastná pružina, či olej vo vnútornej časti blatníka a okolo zavesenia kolies.

Generácia J120, ktorá bola vyrábaná medzi rokmi 2002 a 2009, je v peknom stave doslova klenotom. Prakticky každý jeden kúsok na predaj pod hranicou 10 000 eur poháňa naftový štvorvalec 3.0 D-4D. Dnes majú tieto autá v drvivej väčšine prípadov nabehané cez 200 000 kilometrov. Priplatením 1000 až 3000 eur navyše získate kúsok s nájazdom pod touto hranicou. Ako som už spomínal vyššie, manuálna prevodovka by mohla byť lepšou voľbou.

3Nissan Patrol

Možno sa budete čudovať, no Nissan Patrol je na svete podobne dlho ako napríklad Toyota Land Cruiser. Ďalší japonský robustný makač je miláčikom juhoamerických štátov a krajín Blízkeho východu. Piata generácia Nissanu Patrol zostala v produkcii do roku 2016. Nástupca tohto masívneho Japonca sa ale na náš trh nedostal a podobne robustný off-road od tejto značky dostanete už len v podobe pick-upu Navara. Poďme ale k motorizáciám.

Pod kapotou predposlednej generácie Patrolu pracovala až šestica motorov. Dvojica benzínových agregátov s objemom 4,5 a 4,8 litra by mohla svojou veľkosťou evokovať osemvalcový blok. Ide však o radové šesťvalce. Táto konfigurácia je zastúpená dvojicou motorov aj na strane naftovej barikády s objemami 2,8 a 4,2 litra.

Jediný štvorvalec v ponuke je turbodiesel s 3-litrovým objemom. Motory boli spriahnuté so 4 a 5-stupňovými automatickými prevodovkami a dvojicou 5-stupňových manuálov. Patrol je poriadne ťažká váha s hmotnosťou 2473 kilogramov a v predĺženej verzii meria viac než 5 metrov na dĺžku.

Patrol nie je nijak extrémne problémové auto, no taktiež nie je dokonalé. Jedným z problémov je napríklad tesnenie diferenciálu. Aby ste ho skontrolovali, naplno vytočte kolesá do strany, ľahnite si pod auto a zahľaďte sa na gumový komponent na zadnej strane kolesa. Pokiaľ je mastný od oleja, bude nutné vymeniť tesnenie diferenciálu. Ďalej dajte auto na diagnostiku a zistite, ktorý senzor vykazuje chybové hlášky.

Hlavne sa zamerajte na senzory TPS (senzor pozície plynového pedálu) a MAF (senzor váhy vzduchu). Pokiaľ sú tieto senzory chybné, motor nepodáva svoj maximálny výkon. Na prípadné chyby týchto senzorov vás môžu upozorniť ikonky na prístrojovej doske. Podivne nízky výkon môže spôsobiť zablokovaný EGR ventil, ale taktiež aj poškodená hadica turba.

Pomerne pekného Patrola kúpite už za čiastku okolo 6000 eur. Najfrekventovanejšou motorizáciou v prípade jazdených kúskov na predaj je rozhodne štvorvalcový naftový trojliter 3.0 DDTi spriahnutý s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Štvorstupňových automatov nájdete v ponuke niekoľko, no 5-stupňový sa zdá byť z aktuálnej ponuky raritou, len s jediným dostupným kusom v danej cenovej kategórii. Autá zväčša nemajú nijak katastrofálne vysoký nájazd, no tým chcem skôr povedať, že dokážete nájsť bez problémov auto s menej ako 200 000 najazdenými kilometrami.

4Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee netreba predstavovať nikomu, no ja to aj tak s radosťou spravím. Cherokee s prívlastkom Grand je na rozdiel od klasického Cherokee (od 1974) na svete len od roku 1993. Oba modely prežívajú do dnešných dní, no už podľa názvu je každému jasné, ktorý z nich je tu pánom.

Druhá generácia Grand Cherokee bola od roku 1999 do roku 2004 poháňaná dvojicou 4,7-litrových osemvalcov a historicky príznačným 4-litrovým radovým šesťvalcom poháňaným benzínom. Naftové modely, ktoré sú v našich končinách najfrekventovanejšie, hnal k horizontu 2,7-litrový naftový päťvalec.

Tretia generácia je zároveň najdostupnejším autom z nášho rebríčka, v pomere cena/vek. Tretia generácia ponúkala až päticu benzínových motorov V8 s objemom od 4,7 litra cez 5,7 litra HEMI až po 6,1-litrové monštrum v 420-koňovom modeli SRT8. Naftový šesťvalec však podrástol na rovné 3 litre.

Tento veľký indiánsky náčelník máva problémy so štartovacím relé, ktoré sa prejavujú klikaním pri štartovaní. Ide o menej bolestivé riešenie, ktoré zahŕňa výmenu relátka umiestnenom v poistkovej skrinke. Grand Cherokee si dokonca odbil jednu zvolávaciu akciu kvôli problémom s brzdovými čeľusťami. Na túto kauzu z roku 2008 sa aktuálneho majiteľa nezabudnite opýtať a zistite, či auto absolvovalo servisnú výmenu. No a podobne ako v prípade mnohých ťažkých off-roadov, aj veľký Cherokee spotrebúva pružiny. Pokiaľ pri testovacej jazde počujete buchotanie od predných kolies počas brzdenia, je dosť možné, že ide práve o polámané pružiny.

V cenovej kategórii do 10 000 eur je množstvo treťogeneračných exemplárov, ktoré poháňa kombinácia 3-litrového naftového šesťvalca a 5-stupňovej automatickej prevodovky. Keďže v tejto cenovej kategórii nemáte problém naraziť na autá z roku 2010, počet najazdených kilometrov a celkový stav interiéru dokážu byť veľmi prijateľné.

5Hyundai Terracan

Pokiaľ však potrebujete veľa muziky za čo najmenej peňazí a nepotrebujete sexy ramenatý vzhľad, pozrite sa po najpodivuhodnejšom kúsku z dnešného výberu. Hyundai Terracan nemá bohatý rodokmeň Toyoty Land Cruiser či Nissanu Patrol. Má však všetko, čo robí skutočný rodinný off-road dobrým. Stojí na rebrinovom ráme, má robustné motory, prevodovky s redukovaným prevodom a pohon všetkých kolies.

Do našich končín prichádzal Terracan s dvojicou motorizácií. Benzínový tábor hájil 3,5-litrový vidlicový šesťvalec Sigma a ten naftový 2,9-litrový radový štvorvalec série J. Produkcia prebiehala medzi rokmi 2001 a 2011, čo znamená, že posledné vyrobené kusy nemajú dnes v roku 2019 ani 10 rokov.

Terracan má samozrejme zopár svojich “chuťoviek”. Keď počas jazdy zaregistrujete trasenie vo volante, s najväčšou pravdepodobnosťou ide o kĺb riadenia, ktorý bude potrebné vymeniť. Pokiaľ pocítite pri miernom natočení kolies trasenie vozu, môže ísť o problém so zadným samosvorným diferenciálom. V príručke má Terracan predpísaný diferenciálový olej Mobil.

Pokiaľ neprejde trasenie autom ani po 1500 kilometroch, čo je doba, za ktorú sa prejaví výmena oleja, bude nutné vymeniť celý diferenciál a taktiež ložiská. Čerešničkou na torte je problém s pohonom všetkých kolies. Pokiaľ aktivujete pohon všetkých kolies a pohon sa aj napriek tomu neprenáša na predné kolesá, môže ísť o chybný vákuový aktuátor na prednej náprave.

Poďme však k tej najpríjemnejšej časti, a to k cenám. Najmladšie kúsky v aktuálnej ponuke dvoch najväčších webových bazárov majú v rodnom liste rok 2007. Len jedno auto z ôsmich má však nájazd vyšší než 200 000 kilometrov. Všetky sú poháňané 2,9-litrovým naftovým motorom a len dva kúsky disponujú 4-stupňovou automatickou prevodovkou. Pomerne pekný kus si dokážete zaobstarať už za sumu menej než 4 000 eur.

Zdroj: kmotors.co.uk, breakeryard.com, australiacar.reviews, nissanpatrol.com.au