TEST: Subaru XV – nová doba

1480

Subaru je známe svojím symetrickým pohonom všetkých štyroch kolies. Veď táto japonská automobilka so súhvezdím Plejády v logu prišla s masovo vyrábanými osobnými autami s pohonom 4×4 ako jedna z prvých. Impreza patrí medzi najznámejšie modely tejto značky, ale s príchodom módnej vlny SUV a crossoverov ju tento typ áut prakticky vytlačil z trhu. Subaru prvýkrát použilo označenie XV v roku 2010 na špeciálnom modeli Imprezy. Mal vyššiu svetlú výšku a oplastovanú karosériu − klasický recept na premenu cestného auta na terénne. Napriek tomu, že minulá generácia modelu Impreza už bola vtedy prakticky na konci svojho produkčného cyklu, verzia XV mala taký úspech, že sa v Subaru rozhodli urobiť z nej samostatný model. Tentokrát ho predstavili ešte pred novou Imprezou. S príchodom aktuálnej generácie Imprezy sa ukázalo, že je to v podstate iba model XV bez oplastovania a so štandardnou svetlou výškou. Recept bol teda rovnaký, len postup opačný. Impreza sa však u nás už nepredáva, čiže model XV je jediným zástupcom Subaru v nižšej strednej triede.

Účelný interiér
Keď nastúpite napríklad do nového MINI, ktorého test si taktiež môžete prečítať v tomto časopise, je to ako keby ste prišli na diskotéku. Všade samé svetielka, hýri to tam farbami a originálnymi nápadmi. Nechýbajú zaujímavé krivky či pútavé plochy. V Subaru nič také nečakajte. Čierna palubná doska dekorovaná hliníkovými lištami má „štandardný“ tvar a v podstate ničím vás neprekvapí. Všetko je ale na svojom mieste, nič netreba hľadať. Rozmiestnenie ovládacích prvkov a ich obsluha je úplne intuitívna. Interiér je skrátka spravený veľmi účelovo. Žiadne dizajnové výstrelky sa nekonajú.

Čo sa týka priestrannosti, Subaru XV je na tom dobre. V rámci nižšej strednej triedy patrí medzi tie rozmernejšie modely, takže ani vo vnútri sa posádka tlačiť nemusí. Azda jediným nedostatkom v tejto oblasti je pomerne plytký kufor. To je daň za nadpriemerné jazdné vlastnosti, za ktoré Subaru XV vďačí okrem iného aj svojej rozmernejšej viacprvkovej zadnej náprave. Napriek „multilinku“ a pohonu 4×4 sa do kufra zmestí slušných 450 litrov batožiny.

Typické Subaru
Japonská automobilka Subaru je charakteristická svojimi plochými motormi s protibežnými piestami. Hlavným benefitom takejto konštrukcie je najmä nižšie ťažisko v porovnaní s motorom klasickej koncepcie. Problém malo Subaru iba v Európe, ktorá preferuje naftové motory. Pre Japoncov by bolo jednoduchšie kúpiť nejaký turbodiesel a montovať ho do svojich modelov, ale to už by nebolo Subaru. Vyvinuli preto vlastný naftový motor, ako inak, boxer. Už sme si ho mali možnosť vyskúšať vo väčšom Foresteri (apríl 2014). V tomto prípade bol vyladený na 108 kW (147 k) a 350 Nm. Tento agregát vyniká svojimi reakciami na plyn. Sú bleskové, skoro ako u starých dobrých atmosféricky plnených benzínových motorov. Krútiaci moment vrcholí už pri 1 600 ot./min. a výkon len o 2 000 otáčok vyššie. S „turbodierou“ teda tento motor nemá problém. Jedinou chybičkou krásy je trochu vyššia hlučnosť, no tá sa pri vyšších otáčkach premení na pekný zvuk so športovým nádychom pripomínajúci benzínové boxery.

Subaru XV má permanentný pohon všetkých štyroch kolies, takže spotreba paliva je mierne vyššia. V meste sme jazdili za sedem litrov, no na diaľnici sa spotreba paliva blížila k ôsmim litrom, pričom ručička otáčkomera pri 130 km/h ukazuje 2 300 ot./min. Pri jazde po okreskách ubúdala nafta z nádrže tempom zhruba 5,5 litra každých 100 km.

Resumé
Subaru XV v sebe spája to najlepšie z DNA Subaru. Má výborné jazdné vlastnosti na ceste, ale nebojí sa ani terénu. Vďaka svetlej výške 220 mm identickej s modelom Forester, zvláda v teréne takmer všetko to, čo jeho „väčší brat“. Ale keďže ide o Subaru, znamená to, že sa na toto auto musíte pozerať trochu odlišnou optikou. V Subaru sa nesústredia na pozlátku, ale na to, čo sa skrýva pod povrchom. Konštruktéri tejto japonskej automobilky totiž veľmi citlivo pracujú s rozložením hmotnosti auta a s polohou jeho ťažiska. Stredová os motora, prevodovky a pohonu 4×4 leží v mieste stredovej osi celého auta. Práve vďaka tomu jazdia autá značky Subaru vždy aspoň o kúsok lepšie ako konkurencia. Treba sa ale zmieriť s tým, že na palube nenájdete najmodernejšie „vychytávky“ či najnovšie technológie. Chýbajú nekonečné možnosti individualizácie a iné zbytočnosti, ktoré sú stále viac populárnejšie. Ak ste moderne zmýšľajúci človek, ktorý má potrebu vyniknúť a odlíšiť sa, asi vás Subaru XV neosloví. Ak vám ale záleží na podstatných veciach a od auta chcete hlavne, aby dobre jazdilo, ste na správnej adrese.

Základná cena modelu – Subaru XV 1.6i Slovak Edition: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru XV 2.0D (147 k) Comfort: 28 990 €
Záruka: 3 roky / 100 000 km (za príplatok predĺženie na 5 rokov / 150 000 km)
Registračná daň: 397 €

""

Motor
 
Typ motora:
plochý, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
108 (147)/3600
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
350 /1600-2400
Prevádzkové vlastnosti
 
Maximálna rýchlosť [km/h]:
198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
9,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,8/5,0/5,6
Rozmery a hmotnosti
 
Batožinový priestor [l]:
450/1270
Objem nádrže [l]:
60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1435
Rozmer pneumatík:
225/55 R17
Dĺžka [mm]:
4450
Šírka [mm]:
1780
Výška [mm]:
1570
Rázvor [mm]:
2635

Subaru XV je tak trochu trieda sama osebe. Ťažko hľadať pre neho rovnocenného súpera. Aj v prípade tohto modelu je totiž jasne vidieť, že Subaru kráča svojou vlastnou cestou.