" "

Niet pochýb o tom, že Slovensko je baštou českej automobilky Škoda. Slováci ju stále vnímajú ako domácu a voľbu Škody Slovák vždy považuje za stávku na istotu. Boli sme tak vychovávaní. Panuje všeobecná mienka, že Škody sú lacné, majú lacný servis a výbornú dostupnosť náhradných dielov. To všetko je samozrejme pravda… ale dnes už relatívna.

Národný hrdina

Z rozprávania som počul, aká veľká to bola udalosť, keď na trh prišiel Favorit. Bolo to pre Škodu revolučné auto, na ktoré sa stáli „fronty“. Ja si pamätám až Feliciu. Tiež to bola veľká udalosť, podobne ako príchod prvej Octavie, Fabie, či Superba. Skrátka vždy, keď Škoda predstaví nový modelový rad, je to veľká udalosť nielen v Čechách, ale aj na Slovensku. Škodovka teraz po rokoch opäť prichádza s novým modelom. Nie s novou generáciou existujúceho modelu, ale s úplne novým modelovým radom. Navyše ide o SUV, ktorých popularita stále narastá. Skrátka, za celú svoju desaťročnú novinársku prax som nezažil, aby nejaké auto pútalo na Slovensku toľko pozornosti ako Kodiaq.

Malý autobus

O dizajne hovoriť nebudem. Jozef Kabáň a jeho tím odviedol výbornú robotu. Veď keby to auto nebolo pekné, asi by z neho ľudia až tak nešaleli. A to ani napriek tomu, že je to Škodovka. Je to však naozaj pekné auto a vydarený je aj jeho interiér. Prekvapil ma množstvom odkladacích priestorov a šikovných riešení. Kodiaq je v mojich očiach niečo ako terénny Superb, aj keď som mal dojem, že na palube Superba má človek predsa len o čosi väčší pocit luxusu. Kodiaq je však prvý novodobý model od Škody, ktorý dokáže odviezť sedem cestujúcich. Myslím si, že práve to je jeden z jeho najsilnejších argumentov. Bol som prekvapený, koľko miesta je na palube. A to aj v príplatkovom treťom rade sedadiel. Minulý mesiac sme testovali sedemmiestny Renault Grand Scenic, ktorý patrí do kategórie vozidiel špecializujúcich sa na prepravu viacerých ľudí. Musím však povedať, že toto mladoboleslavské SUV ponúka možno ešte o čosi viac miesta v interiéri, najmä v tom treťom rade sedadiel. Keď som si nastavil posed za volantom podľa seba a posunul druhý rad sedadiel tak, aby som sa tam zmestil, dokázal som sa „za seba“ pohodlne usadiť ešte aj v treťom rade sedadiel.

To najlepšie, čo doma máme

Kodiaq sme si vyskúšali s najsilnejším naftovým agregátom, ktorý sa do neho montuje. Čo už len by sa teda dalo vytýkať motoru 2.0 TDI vyladenému na 140 kW (190 k)? No nič. Pre toto auto je ako stvorený. Asistuje mu nová 7-stupňová prevodovka DSG, ktorá rozdeľuje hnaciu silu medzi všetky štyri kolesá. Motor má nielen slušný ťah, ale aj dobrú spotrebu. Mimo mesta mu na prejdenie 100 km postačí aj šesť litrov nafty a na diaľnici spotrebuje len o liter viac. Vďaka 7-stupňovej prevodovke totiž ukazuje otáčkomer pri rýchlosti 130 km/h len 2 100 ot./min. V meste sa spotreba paliva pohybovala okolo 8 l/100 km.

Nová sedemstupňová prevodovka funguje výborne, ale pri plnom plyne si sama podradí aj v manuálnom režime

Tak, ako sa patrí

Po stránke jazdných vlastností ma Kodiaq v podstate nijako neprekvapil. Jazdí presne tak, ako sa to od neho očakáva. Je to komfortné a dobre odhlučnené auto. Spoza volantu je vďaka úctyhodnej výške dobrý výhľad. Skrátka, má to všetky tie vlastnosti, kvôli ktorým si ľudia kupujú SUV. Konštruktérov však treba pochváliť za naladenie podvozka, pretože napriek tomu, že je auto komfortné, zákrut sa nebojí. Dokonca by som ani nebol povedal, že váži takmer dve tony. Je prekvapivo obratné a prejazdy zákrutami zvláda podstatne rýchlejšie, ako by som na takéto veľké auto bol povedal. Jasné, nikto s ním preteky jazdiť nebude, ale je dobré vedieť, že ak sa na ceste vyskytne nejaké prekážka, alebo jednoducho len neodhadnete zákrutu, nemáte sa čoho báť.

Resumé

Ako som spomínal, Kodiaq okolo seba vzbudil poriadny rozruch. Hádam na žiadnom testovanom aute som nepreviezol viac známych ako na Kodiaqu. Po týždni strávenom s týmto autom však musím povedať, že sa tým ľuďom nečudujem. Mladoboleslavský medveď je skrátka trendy a Škoda sa s ním trafila presne do čierneho. Nie, nehovorím, že je o toľko lepší ako konkurencia a nemyslím si, že si tú pozornosť zaslúži. Je to skrátka iba štýlová Škodovka. Musím však povedať, že jazdí výborne a nenašiel som na ňom prakticky nič, čo by sa dalo objektívne kritizovať.

Základná cena modelu – Škoda Kodiaq 1.4 TSI (92 kW) Active: 21 690 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Kodiaq 2.0 TDI (140 kW) Style: 35 590 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km (predĺženie na 150 000 km za príplatok 305 €)
Registračná daň: 700 €
 

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:140 (190)/3500-4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /1750-3250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:209
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,1
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,6/5,3/5,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:270/2005
Objem nádrže [l]:60
Prevádzková hmotnosť [kg]:1795
Rozmer pneumatík:235/55 R18
Dĺžka [mm]:4697
Šírka [mm]:1882
Výška [mm]:1676
Rázvor [mm]:2791