Štvrtá generácia kompaktného modelu s označením Rio prichádza s temperamentným dizajnom. Nový model je oproti predchodcovi dlhší a nižší, vďaka čomu pôsobí na ceste dynamickejšie. Nové svetlomety s LED denným svietením v tvare písmena U dodávajú autu progresívny vzhľad, podobne ako hladká maska chladiča lakovaná čiernou farbou bez ohľadu na farbu auta.

Nie je Rio ako Rio

Aj interiér je ladený v rovnako sviežom duchu ako pútavá karoséria. Zlepšila sa ergonómia a na stredovej konzole natočenej na vodiča je menej tlačidiel. Celkový dojem z interiéru však dosť závisí od výbavy. V prípade nami testovaného auta bol centom pozornosti 5-palcový displej rádia, ktorý je pre lepšiu čitateľnosť umiestnený relatívne vysoko. Štandardom je však až v najvyššej výbave. Ostatné tri stupne výbavy majú obyčajné rádio bez farebného displeja, čo dosť ovplyvňuje celkový dojem z interiéru. Za príplatok je však k dispozícii aj 7-palcový displej s navigáciou. Pre plnú integráciu mobilných telefónov sú k dispozícii aj systémy Apple CarPlay a Android Auto.

Malá zvonku, veľká vo vnútri

Auto segmentu B dnes už asi nikto nebude považovať za plnohodnotné rodinné auto, ale pravda je taká, že nielen nové Rio, ale väčšina áut tejto triedy už narástla na také rozmery, aké kedysi ponúkali modely segmentu C. Možno ešte nedorástli na ich vonkajšie rozmery, ale využiteľnosť týchto kompaktných modelov z roka na rok narastá. Pekný príkladom je práve nové Rio, ktorého vnútorný priestor je väčší v každom smere. Rázvor narástol o 10 mm, čo zabezpečilo viac miesta pre nohy, a priestor na úrovni ramien zadných pasažierov je v porovnaní s predchodcom o 31 mm širší. 

Traja mušketieri

V ponuke motorov pre novú Kiu Rio figurujú známe agregáty, ale aj jedna úplná novinka – trojvalcový motor 1.0 T-GDI, ktorý je zároveň vrcholom ponuky. Áno, znie to trochu divne, že najmenší motor je zároveň najsilnejší, ale turbo je turbo. Tento trojvalec má slušných 120 koní a tomu zodpovedajú aj dynamické parametre tohto auta. Sú viac než dostatočné. Prepĺňaný motor má napriek malému objemu krútiaceho momentu na rozdávanie a v kombinácii s nízkou hmotnosťou robí z Ria celkom zábavné auto. Jediné, čo kazí zábavu je akési mäkké uloženie motora, ktoré spôsobuje, že po ubratí plynu s autom asi 2-3 krát „hegne”, kým začne plynulo brzdiť motorom.

Spotreba paliva je podľa môjho názoru na daný výkon úplne adekvátna. Keď máte pod kapotou litrový trojvalec, ešte to totiž neznamená, že to automaticky bude jazdiť skoro zadarmo. Pravda je taká, že ide o 120-koňový turbomotor, takže spotreba okolo 6,5 litra benzínu na 100 km je podľa mňa úplne primeraná. Mimo mesta nám palubný počítač vyrátal priemer 5,7 l/100 km. Napriek šesťstupňovej prevodovke sa na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h otáčky motora blížia k 3 000 ot./min. Pri tejto rýchlosti jazdí Rio 1.0 T-GDI so spotrebou 7,2 l/100 km.

Dobre odvedená práca

S výkonným motorom si dobre rozumie aj podvozok. Koncepcia sa oproti predchodcovi síce nezmenila, ale je výrazne prepracovaná. Vpredu je zavesenie typu MacPherson a vzadu má Rio polotuhú náprava s torznou priečkou, ako to bolo aj doteraz. Konštruktéri však mohli ťažiť z výhod tuhšej karosérie. Až 51 % skeletu karosérie totiž tvorí vysokopevnostná oceľ, čo je v porovnaní s predchodcom o 33 % viac. Tuhšia a ľahšia karoséria, ktorá viac využíva lepenie namiesto zvárania, umožnila konštruktérom použiť športovejšie naladenie podvozka a zároveň zlepšiť komfort pruženia na rozbitej vozovke. Výsledkom je, že Rio si teraz rýchle prejazdy zákrutami skutočne užíva. Na nerovnostiach sa z vás nesnaží vytriasť dušu, ale všetko zvláda s nonšalantnosťou minimálne o triedu väčšieho auta.

Resumé

Nová KIA Rio je dospelé auto. Malé, ale prepracované v každom smere. Zaujme vydareným dizajnom, kvalitným a priestranným interiérom, ale aj pokrokovými bezpečnostnými technológiami. Nové Rio je napríklad prvým autom vo svojej triede, ktoré sa môže pochváliť automatickým brzdením v prípade hroziaceho stretu s chodcom. Nový trojvalec má trochu zvláštny prejav, ale výborný výkon aj spotrebu. Príjemne ma prekvapili aj jazdné vlastnosti, komfort a odhlučnenie. Vôbec by som teda Rio nebral iba ako okrajovú možnosť, ale viem si predstaviť, že nová generácia modelu Rio bude vďaka svojim danostiam, no aj vydarenému dizajnu konkurovať najlepším modelom v tejto triede.

Základná cena modelu – KIA Rio 1.2 D-CVVT Silver: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Rio 1.0 T-GDI Platinum: 14 150 €
Záruka: 7 rokov / 150 000 km

Registračná daň: 110 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3 / 12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88,3 (120) / 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:171,5 /1500-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,6 / 4,2 / 4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:325
Objem nádrže [l]:45
Prevádzková hmotnosť [kg]:1160-1248
Rozmer pneumatík:195/55 R16
Dĺžka [mm]:4065
Šírka [mm]:1725
Výška [mm]:1450
Rázvor [mm]:2580