TEST: Citroën C4 Picasso

3276
Už v júli tohto roka sa začal na Slovensku predaj najnovšej, tretej generácie tohto úspešného modelu. Citroën predstavil minulý rok na ženevskom autosalóne štúdiu s názvom Technospace, ktorej akoby nový C4 Picasso z oka vypadol. Po dizajnovej stránke je badať nebojácnosť  výrobcu pri stanovovaní nových štandardov. Citroën sa tak postaral o extravaganciu, ktorá tomuto segmentu vozidiel chýba.
Pohľad zvonka
Do rúk sa nám dostalo testovacie vozidlo v najvyššej výbave Exclusive s aktuálne najsilnejšou naftovou motorizáciou –  115-koňovým turbodieselom so systémom stop/štart –  spriahnutou so 6-stupňovou robotizovanou prevodovkou. Nechýbajú tu LED denné aj smerové svetlá, pack PARK ASSIST, pod ktorým sa okrem automatického parkovania do zvoleného miesta skrýva aj systém sledovania mŕtveho uhla a sklopné vonkajšie zrkadlá. Naozaj exkluzívnemu vzhľadu dopomáhajú 17“ zliatinové disky a tmavé okná od B-stĺpika. Aby toho nebolo nádodou málo, v rámci príplatkovej výbavy disponovalo vozidlo panoramatickou strechou, xenónovými svetlometmi, alarmom audio systémom JBL hifi so zásobníkom na CD a packom Serenite. V rámci neho dostávate automatické prepínanie svetiel a systém AFIL – ten upozorňuje na zmenu jazdného pruhu bez použitia smerovky miernym šklbnutím bezpečnostného pásu.  Pokiaľ však prejdete cez plnú a nie prerušovanú čiaru, šklbnutie je citeľne silnejšie. Za alarm a čiernu farbu Onyx si tiež priplatíte.
Interiér získal na atraktivite
Nová C4 Picasso je kratšia a nižšia ako auto, ktoré nahrádza, ale vďaka šikovnému balenie objem batožinového priestoru vzrástol o 37 litrov na hodnotu 537. Tri zadné sedadlá, ktoré možno posunúť dopredu alebo sklopiť nezávisle na sebe dokážu priestor na batožinu ešte trochu zväčšiť. Zatiaľ čo niektoré konkurenčné vozidlá majú zvýšený tunel v priestore nôh v strede sediaceho pasažiera, C4 Picasso ma vzadu úplne rovnú podlahu. Po úplnom sklopení všetkých troch sedadiel vzniká spolu s batožinovým priestorom jedna rovina.  Škoda, že zadné sedadlá sa dajú sklopiť iba z bočných dverí, bez možnosti vykonania tohto úkonu z priestoru kufra. Predné sedadlá si však zaslúžia väčšiu pozornosť. V nami testovanej verzii poskytujú neuveriteľné pohodlie. Okrem funkcie masáže ma prekvapila elektricky výklopná podpera pre lýtka zabudovaná do sedadla spolujazdca, čo je u kompaktného rodinného auta úplná novinka. Hlavové opierky disponujú výraznou bočnou oporou hlavy. Keď zavriete oči, pocitovo nemáte ďaleko od pohodlia v business triede európskych aeroliniek.
Pôsobivý 12-palcový panoramatický displej s vysokým rozlíšením v strede palubnej dosky (súčasť výbavy) poskytuje všetky informácie o vozidle a jazde. Je možné si ho prispôsobiť vlastnému vkusu cez zvoliteľné pozadia, je možné nahrať aj vlastný obrázok. Ponúka tiež viacero možností digitálneho zobrazenia rýchlomera a otáčkomera a dá sa rozdeliť do troch samostatných segmentov. Väčšina reálne používaných funkcií počas jazdy sa však ovláda cez spodný 7-palcový dotykový displej s dostatočne veľkými ikonami.  Slúži najmä na ovládanie audiosystému a klimatizácie. Teplota aj intenzita sa volí na taktiež dotykovo, čo núti šoféra k častému preklikávaniu sa dostupným menu.
Parkovací asistent sa dá aktivovať jedným z mnohých tlačidiel na volante.
Jazda
Prvá vec, ktorá ma zaujala, bola silná progresia v riadení. Znamená to, že pri nízkych rýchlostiach je riadenie až extrémne ľahké, čo príde vhod pri parkovaní, ale nepoteší to v prudkých zákrutách. So zvyšujúcim sa tempom riadenia výrazne tuhne a pôsobí takmer športovo. Robotická prevodovka je viac ako na rýchlosť preradenia zameraná na ekonomiku prevádzky. Jednotlivé prevodové stupne mení pomaly a auto sa pri tomto úkone potáca. Vodič dokáže tento neduh obmedziť radením páčkami na volante, kedy počas úkonu zmeny prevodu prestane na moment tlačiť pedál akcelerácie. Značný posun vpred nastal vo vnímanom odpružení, pocitovo tuhší podvozok drží auto naozaj pod kontrolou. Nová C4 Picasso aj v prudkých oblúkoch na auto kategórie MPV nečakane ochotne zatáča a pôsobí príjemne ľahko. Nie, že by sa športovosťou vyrovnala nemeckej konkurencii, ale dá sa hovoriť o radosti zo svižnej jazdy. Brzdy by som zaradil určite medzi silné stránky. Samotná karoséria je zmesou kompozitov, hliníka a vysokopevnostnej ocele. Automobil je tak až o 140 kg ľahší ako jeho predchodca, čo znamená zlepšenie výkonu a efektivity. V spotrebe sme veľké rozdiely pri rôznych jazdných režimoch nenamerali. Nádrž sa odľahčovala od 4,9 litra na 100 km pri jazde mimo mesta až po  6,3 litra pri pri presúvaní sa diaľničnou 130-tkou. V meste sme jazdili za priemerných 5,7 litra.
Resumé
Jazdiť s novým C4 Picasso, je ako prechádzať mestom držiac sa za ruku s celebritou. Len ťažko by ste našli oko, ktoré sa pri troche angažovanosti nad premávkou nezapozeralo do jeho kriviek. Večer, s prichádzajúcim šerom, si zase získavalo pohľady svojím originálnym, priam futuristickým vzhľadom svietiacich prvkov. Zvonku vyzerá C4 Picasso ako kompaktný hatchback. Po nasadnutí však zistíte že klame vzhľadom. Praktickosť vnútorného priestoru je dôkazom generačného napredovania tohto modelu.

Citroën Picasso, či sa jedná o prvú Xsara, C4 alebo C3, je dlhodobo úspešným modelom francúzskej automobilovej kuchyne.