Benzínový motor bez sviečok? Mazdá má recept

2101
Motory Skyactiv od Mazdy máme veľmi radi vďaka ich prejavu, efektivite, dynamike a tvrdohlavosti.
Zdroj: Mazda

Jedna zo základných definícií funkcie benzínového spaľovacieho motora vraví, že k zážihu zmesi benzínu a stlačeného vzduchu je potrebná sviečka. Presne takto uvažoval aj Daimler koncom 19. storočia. Konkrétne v roku 1885, keď skonštruoval prvé dvojkolesové vozidlo, ktoré sa pohybovalo pomocou spaľovacieho motora vlastnou silou.

Teraz, o takmer 130 rokov neskôr, sa japonskí inžinieri rozhodli zmeniť sto rokov starý recept s cieľom skonštruovať benzínovú spaľovaciu jednotku bez použitia sviečok. Absenciu sviečok Mazda po konštrukčnej stránke nahradí vysokou kompresiou. Pricíp funkčnosti je teda rovnaký ako u dieselového motora. Agregát bude navyše atmosférický.

Novinka s označením HCCI – Homogeneous-Charge Compression Ignition je súčasťou šiestej generácie efektívnych motorov Skyactive. Malý agregát HCCI plnený vzduchom s atmosférickým tlakom by mal ušetriť až 30% paliva v porovnaní s rovnako výkonnými motormi. Technológia totiž umožňuje aj u menších agregátov dosiahnuť vyššiu účinnosť.

Motor HCCI by sa mal podľa oficiálnych vyjadrení objaviť už budúci rok v ponuke modelu Mazda 3. Časom však automobilka počíta s rozšírením tejto jednotky aj do ostatných modelov. Zatiaľ však nie je jasné, či sa novinka objaví na všetkých svetových trhoch.

Technológiu HCCI skúšali aj výrobcovia ako General Motors, Mercedes-Benz a Volkswagen. Mazda bude však prvou automobilkou, ktorá potvrdila sériovú výrobu takéhoto agregátu.

Japonská automobilka pracuje na technolģii spaľovania benzínu bez použitia sviečok. Agregát s označením HCCI sa v ponuke objaví už budúci rok.